گردشگران شیراز لوگو

آخرین مقالات و نوشته ها

تورهای ویژه

مشاوره و رزرو تور

071-91009291

شیرازمال

071-91009293

رودکی

هم‌اکنون پاسخگوی شما هستیم

مقدس ترین کوه ایران را بشناسید

سرفصل های مقاله

مقدس ترین کوه ایران را بشناسید . در این مقاله گردشگران شیراز شما را با مقدس ترین کوه آشنا می کند. همه ی شما عزیزان کما بیش نام کوه سبلان را شنیده  اید. در کتاب های جغرافی ایام مدارس همواره از کوه سبلان بنوان یکی از قله های مهم ایران نام برده شده و همواره یکی از سوالات امتحانی جغرافی بوده است. سبلان یک کلمه ی ترکی آذربایجانی می باشد که اصل آن ساوالان بوده و در زبان تالشی سلفون می گویند. محدوده ی کوه سبلان از شمال غربی اردبیل شروع می شود و با طول 60 کیلومتر و عرض 48 کیلومتر به کوه قوشه داغ در جنوب رسیده و به وسیله ی آن به ارتفاعات قره داغ اتصال می یابد. اگر بر فراز قله ی سبلان بایستید، می توانید شهر های اردبیل، اهر و مشکین شهر را به تماشا بنشینید.

فاصله ی کوه سبلان از مشکین شهر 25 کیلومتر و از شهر اردبیل حدود 40 کیلومتر است. مرتع های سبلان از بهترین مراتع کشور هستند. بر خلاف قله ی سهند که دامنه ای سنگلاخی دارد، سبلان خاک نرم و حاصل خیز و قابل کشاورزی دارد و گیاهان ارزشمند و مرغوبی در آن رشد می کنند.

قله ی سبلان در رده بندی قله های ایران در رتبه ی سوم قرار دارد و یک آتش فشان غیر فعال است. بلند ترین قله ی آن سلطان ساوالان نام دارد که 4811 متر ارتفاع دارد. در غرب سلطان ساوالان تخته سنگی به شکل عقاب قرار گرفته که از آن بعنوان نماد کوه سبلان یاد می کنند.

مقدس ترین کوه ایران را بشناسید

طبیعت گردان و طبیعت دوستان به دلیل حوضچه های آب گرم طبیعی موجود در دامنه ی سبلان، توجه ویژه ای به این قله دارند. همچنین علاقمندان به اسکی و گردشگرانی که به دنبال قله های برفی هستند، به دلیل پر از برف و یخ بودن همیشگی قله های سبلان، همواره به پیست اسکی الوارس که در آن منطقه واقع است می آیند.

حال از تقدس این کوه برایتان بنویسیم. اگر گفته شود مقدس ترین کوه ایران را بشناسید، باید گفت که کوه سبلان مقدس ترین کوه ایران می باشد. مردم بومی آن مناطق بر این باور هستند که مزار یکی از پیامبران الهی در قله ی سبلان واقع شده است و نام این مزار، مزار زردشت می باشد. در متن های قدیمی فارسی، اشاره ای به رابطه ی سبلان و زردشت شده و سبلان را نیایشگاه و محل عبادت زردشت خوانده است. یکی دیگر از نشانه های مقدس بودن قله ی سبلان، سوگند به آن می باشد به طوری که همچنان برای ساکنین اطراف کوه و عشایر کوچ کننده ی شاهسون، از مهم ترین قسم ها می باشد و آن ها باور دارند هنگامی که نام سبلان خوانده می شود، مخصوصا زمانی که به آن سوگند یاد می کنند، مار از شکارش دست می کشد.

اشتراک گذاری :

گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

تورهای ویژه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانه
جستجو
اعلان ها

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com