گردشگران شیراز لوگو

آخرین مقالات و نوشته ها

تورهای ویژه

مشاوره و رزرو تور

071-91009291

شیرازمال

071-91009293

رودکی

هم‌اکنون پاسخگوی شما هستیم

گذرنامه ژاپنی ها معتبرترین در جهان

سرفصل های مقاله

گذرنامه ژاپنی ها معتبرترین در جهان . در این مقاله جذاب با گردشگران شیراز همراه باشید . شما را با گذرنامه ژاپن آشنا می کند

98 گذرنامه ژاپنی ها، معتبرترین در جهان و گذرنامه کشور ایران در رتبه

موسسه ی هنلی و شرکا هر ساله با همکاری سازمان یاتا، همه ساله گذرنامه ی تمامی کشور ها را بر اساس «آزادی سفر» رتبه بندی می کند.

اعتبار پاسپورت ایران قبل از انقلاب

تا قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و در دوره محمدرضاشاه پهلوی، شهروندان ایرانی می‌توانستند بدون روادید به بسیاری از کشورهای جهان سفر کنند. به نوشته روزنامه اطلاعات در شماره روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۷ یعنی تنها ۹ ماه پیش از وقوع انقلاب اسلامی، مسافرت برای ایرانی‌ها به تمام کشورهای اروپا جز کشورهای اروپای شرقی و سوییس و اتریش، بدون ویزا امکانپذیر بود.

مسافران ایرانی برای سفر به کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا و همه کشورهای آمریکای لاتین حتماً باید ویزا می‌گرفتند. همچنین مسافران ایرانی از میان کشورهای آفریقایی، برای سفر به اتیوپی، مراکش و تونس نیازی به ویزا نداشتند. تایلند، سنگاپور، فیلیپین، کره جنوبی ، هند، اندونزی، هنگ‌کنگ و ژاپن هم از مسافران ایرانی ویزا نمی‌خواستند.

در سال های بعد وضعیت پاسپورت ایران بدین صورت بود

۲۰۱۲ – گذرنامه ایرانی یکی از بی‌اعتبارترین گذرنامه‌های جهان بود و در بین امتیازبندی ۰ تا ۱۰۰، ایران در رتبه ۱۲۰ قرار داشت.

۲۰۱۳ – در این سال، اعتبار گذرنامه ایران، کمی بهبود یافت و ایران به رده ۱۰۰ صعود کرد.

۲۰۱۴ – طبق گزارش انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، یاتا ارزش گذرنامه ایران بعد از کره شمالی قرار گرفت و جزو بی اعتبارترین گذرنامه‌های جهان محسوب شد. رتبه اعلام شده از بین ۵۰۰ کشور برای ایران ۲۵۰ بود.

۲۰۱۵ – روزنامه «واشینگتن پست» با انتشار گزارشی به رتبه‌بندی تازه انجام شده از سوی شرکت مشاوره مالی «آرتون کپیتال» اعلام کرد که اعتبار پاسپورت ایرانی در میان تمام کشورهای جهان رتبه ۱۵۰را در سال جاری میلادی کسب کرده‌است و ایرانیان برای سفر به ۸۰ کشور جهان نیازی به ارائه ویزا ندارند.

پاسپورت يا گذرنامه فعلی ايرانی دفترچه‌ای شرابی رنگ است که روی آن آرم جمهوری اسلامی ايران و نام کشور ايران درج شده است. پاسپورت ايرانی در زمان محمدرضا شاه پهلوی رنگی روشن‌تر داشت و روی آن آرم شير و خورشيد حک شده بود. روی آن هم با رنگ طلايی نوشته شده بود گذرنامه دولت شاهنشاهی ايران.

به نوشته روزنامه اطلاعات در شماره روز پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۵۷ يعنی تنها ۹ ماه پيش از وقوع انقلاب اسلامی، مسافرت برای ايرانی‌ها به اروپا جز برای کشورهای اروپای شرقی و سوييس و اتريش، بدون ويزا امکانپذير بود.

 رتبه گذرنامه ایرانی در حال حاضر

گذرنامه ایرانی در بین گذرنامه‌های ۱۹۹ کشور جهان مقام ۱۹۴ را به خود اختصاص داده است. بر اساس آخرین رتبه‌بندی موسسه «هنلی و شرکاء» که در خصوص اعتبارسنجی گذرنامه های دنیا صورت گرفته است، ژاپن دارای قدرتمندترین گذرنامه ی دنیا و ایران بین شش کشور آخر جدول قرار دارد. یمن، سومالی، سوریه، افغانستان و عراق نیز همراه با ایران در صدر جدول کم‌اعتبارترین گذرنامه‌های جهان و قعر جدول معتبرترین گذرنامه‌ها قرار دارند.

این بدان معناست که شهروندان ژاپن در سال ۲۰۲۰ با در اختیار داشتن گذرنامه ژاپنی می‌توانند به ۱۹۱ کشور جهان،‌ بدون نیاز به ویزا سفر کنند.شاخص اعتبارسنجی برای پاسپورت‌ها، میزان آزادی گردشگران برای سفر به کشورهای مختلف در جهان است. در رتبه‌بندی انجام شده، ایرانی‌ها امکان سفر به ۴۱ کشور جهان بدون ویزا یا ویزا در بدو ورود را دارند.

بسیاری از شهروندان ایرانی حتی نام برخی از کشورهایی که می‌توانند بدون ویزا یا ویزای فرودگاهی به آن سفر کنند را نشنیده‌اند. کشورهایی  کوچک در دورترین فاصله جغرافیایی از ایران از تیمور شرقی تا موزامبیک و موریتانی که از کمترین جذابیت گردشگری یا اقتصادی برای گردشگران یا تاجران ایرانی برخوردار هستند. البته در این بین سفر به کشورهایی در آمریکای لاتین مانند ونزوئلا  که در فروپاشی کامل اقتصادی به سر می‌برد هم برای ایرانیان تسهیل شده است.

شاید بتوان گفت حذف اروپا از فهرست کشورهای بدون ویزا برای سفر ایرانیان (در زمان حکومت پهلوی امکان سفر به بسیاری از کشورهای اروپایی برای ایرانیان بدون ویزا وجود داشت)، مهمترین دستاورد چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی در زمینه کاهش اعتبار گذرنامه ایرانی بوده است. اعتبار بخشی به گذرنامه  آنچنان از اهمیت سیاسی برخوردار است و تحقق آن را با توجه به بررسی‌های صورت گرفته موسسه‌های بین اللملی در خصوص اعتبار گذرنامه کشورهای مختلف به درستی راستی آزمائی کرد.

شهروندان ایرانی برای سفر به کشورهای: آمریکا، کانادا، تمامی کشورهای آمریکای لاتین باید حتما ویزا می گرفتند و برای کشورهای چون ژاپن ، هنگ کنگ، هند ، کره جنوبی ، فیلیپین ، سنگاپور ، اندونزی ، مراکش ، تونس ، تایلند و اتیوپی نیاز به اخذ ویزا نداشتند.

گذرنامه ژاپنی ها معتبرترین در جهان

رتبه ی فعلی پاسپورت ایران در جهان

مطابق با آخرین آمار ارائه شده توسط موسسه ی هنلی و شرکا، پاسپورت ژاپنی ها معتبر ترین پاسپورت به شمار می آید که شهروندان ژاپنی می توانند به حداقل 190 کشور دنیا بدون ویزا سفر کنند. در این رتبه بندی کشور ما ایران در کنار کره شمالی و کنگو، قرار گرفته در رده ی 98 ام قرار دارد. شهروندان ایرانی در حال حاضر می توانند به 43 کشور دنیا بدون نیاز به ویزا سفر کنند.

در زیر رتبه بندی یکم تا پنجم کشورها را در اعتبار ویزا آورده ایم:

رتبه 1 : ژاپن امکان ورود به 190 کشور بدون ویزا

رتبه 2 : سنگاپور امکان ورود به 189 کشور بدون ویزا

رتبه 3 : فرانسه، آلمان، کره جنوبی امکان ورود به 188 کشور بدون ویزا

رتبه 4 : دانمارک، فنلاند، ایتالیا، اسپانیا، سوئد امکان ورود به 187 کشور بدون ویزا

رتبه 5 : بریتانیا، آمریکا، اتریش، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال امکان ورود به 186 کشور بدون ویزا

اشتراک گذاری :

گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

تورهای ویژه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانه
جستجو
اعلان ها

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com