گردشگران شیراز لوگو

تورهای ویژه

مشاوره و رزرو تور

071-91009291

شیرازمال

071-91009293

رودکی

هم‌اکنون پاسخگوی شما هستیم

حقایق جالب و شگفت انگیز در مورد استانبول

سرفصل های مقاله

به عنوان یکی از برترین شهرهای تمام دوران، داستان‌های معمایی زیادی در مورد پایتخت سابق امپراتوری عثمانی وجود دارد. حتی اگر درباره برخی از این داستان‌ها اطلاع دارید، مطمئنا بسیاری از حقایق و داستان‌ها در کوچه پس کوچه‌های تور استانبول تاریخی وجود دارد که از آن‌ها بی خبرید؛ استانبول تقریباً در تمام طول تاریخ خود، ترکیبی منحصر به فرد از فرهنگ ها بوده که مطمئناً قلب شما را مجذوب خود می‌کند.

بهشت خرید در تور استانبول

استانبول بهشت خرید است. همه چیز در این شهر تاریخی یافت می‌شود و قیمت‌های اجناس بسیار ارزان و مناسب هستند. این شهر از نظرِ داشتن بازار خرید فوق‌العاده چنان مقصد محبوبی است که بسیاری از افراد از کشورهای همسایه ترکیه، خریدهای خود را در تور استانبول انجام می‌دهند.

استانبول پایتخت ترکیه نیست!

یکی از گیج کننده‌ترین حقایق جالب در مورد تور استانبول این است که این شهر پایتخت ترکیه نیست. این شهر در گذشته پایتخت سه امپراتوری بزرگ بود؛ روم، بیزانس و عثمانی، اما پایتخت ترکیه امروزی آنکارا است.

شهر لاله‌ها

یکی از حقایق جالب در مورد استانبول که احتمالا از آن خبر ندارید، وجود این لقب و علت آن است. در حالی که هلند به عنوان کشور لاله‌ها معروف است، این گل در واقع از تور استانبول منشا می‌گیرد.

اولین پیاز گل لاله در سال ۱۵۵۴ از امپراطوری عثمانی به وین ارسال شد و بعدها مجدداً در هلند توزیع شد. هلندی‌ها آنقدر این گل را دوست داشتند که همه جا شروع به پرورش گل لاله کردند و در نهایت این کشور به لاله‌هایش معروف شد.

گردشگران می‌توانند برخی از بهترین لاله‌ها را در استانبول در اطراف چشمه بین ایاصوفیه و مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) مشاهده کنند.

شهر دو قاره

حالا که صحبت از حقایق جالب در مورد  تور استانبول است، نمی‌شود از گفتنِ اینکه این پایتخت سابق عثمانی تنها شهر میان قاره‌ای است و در دو قاره آسیا و اروپا گسترش یافته است، صرف نظر کرد.

تنگه بسفر شهر را بین اروپا و آسیا تقسیم می‌کند. قسمت اروپایی شامل مرکز تاریخی، بسیاری از پارک‌ها و جاذبه‌ها است در حالی که قسمت آسیایی بیشتر شامل محله‌های مسکونی است.

اگر قصد سفر به تور استانبول را دارید، بازدید از قسمت اروپایی و به ویژه منطقه سلطان احمد توصیه می‌شود. اقامت در قلب تاریخی استانبول به شما امکان دسترسی سریع به اکثر مکان های دیدنی معروف را می‌دهد و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود.

بازار بزرگ در تور استانبول بزرگترین بازار بزرگ جهان است.

یکی از حقایق جالب در مورد استانبول، بازار بزرگ آن است که به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان به ثبت رسیده است. بازار بزرگ که از سال ۱۴۶۱ فعالیت می‌کند، ۶۱ خیابان و سه هزار مغازه را تحت پوشش قرار داده و روزانه بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار مشتری را به خود جذب می‌کند!

اگر فرصتی برای بازدید از استانبول پیدا کردید، مطمئن شوید که رفتن به بازار را در برنامه سفر خود قرار داده‌اید. این مکان علاوه بر عجیب و غریب بودن، شیرینی‌های ترکی فوق‌العاده‌ای را به رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

استانبول یکی از شلوغ ترین شهرهای جهان است

در تور استانبول در سال ۱۵۰۲ شلوغ‌ترین شهر جهان اعلام شد. این شهر این لقب را تا سال ۱۸۴۰ نگه داشت اما بعد از آن لندن از لحاظ شلوغی از استانبول پیشی گرفت. البته به نظر می‌رسد که شهرهای آسیای شرقی در این رتبه بندی لحاظ نشده بودند.

امروزه این شهر میزبان جمعیتِ سرسام آوری بالغ بر ۱۵.۱ میلیون نفر است و این شهر را به یکی از پرجمعیت ترین شهرهای کره زمین تبدیل کرده است.

استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه است و اگر یک کشور مستقل بود، از لحاظ جمعیت در اروپا در رتبه دهم و در جهان در رتبه ۷۴ قرار می‌گرفت.

ایاصوفیه بزرگ ترین کلیسای جهان بوده است

ایاصوفیه محبوب‌ترین جاذبه در تور استانبول و یکی از نمادین‌ترین بناهای مذهبی کره زمین است. یکی از حقایق جالب در مورد استانبول به ایاصوفیه بازمی گردد؛ بله، ایاصوفیه به مدت 900 سال بزرگترین کلیسای جهان بوده است.

ساخت ایا صوفیا در سال ۳۶۰ میلادی به پایان رسید و تا سال ۱۲۰۴ کلیسای جامع مسیحیان بیزانس بود که در همان سال به کلیسای جامع کاتولیک رومی تبدیل شد.

در سال ۱۴۵۳، قسطنطنیه سقوط کرد و به دست نیروهای عثمانی افتاد. طبیعی است که بعد از استقرارِ حکومت مسلمان، کلیسای جامع با شکوه به عنوان یک مسجد مورد استفاده مجدد قرار گرفت.

نزدیک به ۵۰۰ سال، ایاصوفیه به عنوان یک مسجد بزرگ در امپراتوری عثمانی و ترکیه شناخته می‌شد تا اینکه اولین رئیس جمهور ترکیه مصطفی کمال آتاتورک، آن را به موزه تبدیل کرد.

با وجود این که این مسجد به عنوان یک موزه به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، در سال ۲۰۲۰ دولت وقت تصمیم گرفت که ایاصوفیه را به یک مسجد فعال تبدیل کند.

اگر دلتان بازدید از کلیسا را می‌خواهد نگران نباشید. کلیسای جامع قبلی هنوز هم به عنوان موزه به کار خود ادامه می‌دهد و ایاصوفیه یکی از مکان‌هایی است که هر گردشگری که وارد استانبول می‌شود، باید از آن بازدید کند.

شهرِ الهام‌ها در تور استانبول

حقایق جالب در مورد استانبول با یک حقیقت هنری ادامه پیدا می‌کند. در قرن نوزدهم، آلفونس دو لامارتین گفت:”اگر کسی فقط بتواند یک نگاه به جهان داشته باشد، باید به استانبول خیره شود”. و او آخرین کسی نبود که از این شهر باشکوه الهام گرفت.

در طول سال‌ها، استانبول منبع الهام نویسندگانی مانند اورهان پاموک، سر آرتور کانن دویل و دن براون بود.

آگاتا کریستی حتی در سال ۱۹۳۳ در هتل پرا پالاس یکی از مشهورترین رمان‌های خود را به نام “قتل در  قطار سریع السیر شرق” نوشت.

شهر گربه‌ها

شهرهای زیادی وجود دارد که می‌توانند عنوان شهر گربه‌ها را به خود اختصاص دهند، اما در تور استانبول می‌تواند همه آن‌ها را شکست دهد. گربه‌های استانبول مانند روم در آن‌جا از حقوق ویژه‌ای برخوردار نیستند اما در تمام سطح شهر دیده می‌شوند و مردم محلی با آن‌ها ارتباط خوبی دارند.

یکی از معروف‌ترین گربه‌های ولگرد استانبول تمبیلی (Tombili) نام داشت. تمبیلیِ خپل به دلیل عکسی که ژستی شبیه به انسان داشت و در پیاده رو از آن گرفته بودند به شهرت جهانی رسید. او به قدری در بین اهالی محله‌اش محبوب بود که وقتی از دنیا رفت، دادخواست بزرگداشت او هفده هزار امضا دریافت کرد و در نتیجه یک مجسمه به یادبود این گربه ساخته شد.

روم جدید

یک واقعیت تاریخی از حقایق جالب در مورد تور استانبول این است که استانبول روم جدید نامیده می شود؛ اما دلیل آن چیست؟ این نام از امپراتور روم کنستانتین گرفته شده است که شهر را از سال ۳۲۶ تا ۳۳۰ بازسازی کرد و آن را به خوبی رم ساخت.

درست مثل رم، قسطنطنیه (نام قدیمی استانبول) در هفت تپه ساخته شده و پایتخت امپراتوری روم شرقی (بیزانس) بود. شهروندان بیزانس خود را رومی می‌نامیدند و درست مانند روم قدیم، روم جدید مهم‌ترین و پرطرفدارترین شهر جهان بود.

سومین متروی قدیمی جهان در تور استانبول قرار دارد.

یکی دیگر از حقایق جالب در مورد استانبول این است که این شهر زادگاه سومین خط متروی قدیمی در دنیاست. این مترو 573 متر طول دارد، در منطقه بی اوغلو استانبول قرار دارد و در سال 1875 ساخته شده است. اولین و دومین متروی قدیمی جهان به ترتیب در لندن (در سال 1863) و در نیویورک (در سال 1868) ساخته شده اند.

برخی دیگر از حقایق جالب در مورد استانبول

در ادامه به برخی دیگر از حقایق جالب در مورد تور استانبول اشاره خواهیم کرد. مطمئنا بسیاری از این اسرار را تا به امروز نشنیده اید!

– در قرون وسطی، هنگامی که حتی در کاخ های سلطنتی اروپا توالت فرنگی کم بود، برجسته ترین شهر امپراتوری عثمانی به داشتن ۱۴۰۰ توالت مشهور بود!

– یکی دیگر از حقایق جالب در مورد استانبول این است که این شهر بزرگ‌ترین شهر اروپا است، اگرچه کاملا در قاره اروپا قرار نگرفته است.

– استانبول بیشترین مساجد ترکیه را در خود جای داده است؛ در استانبول بیش از 3113 مسجد وجود دارد.

– برج گالاتا که در سال 1348 برای اسکان اسرای جنگی سساخته شده است، امروزه چشم انداز بسیار زیبایی را با زاویه 360 درجه از شهر به نمایش گذاشته است.

– استانبول در سال 2010 پایتخت فرهنگی اروپا بوده است.

– سلطان احمد یا شهر قدیمی مکانی است که بیشترین آثار تاریخی استانبول در آن قرار دارد.

– یکی از قدیمی ترین باشگاه های ورزشی ترکیه از جمله بشیکتاش در استانبول قرار گرفته است؛ این باشگاه در سال 1903 به عنوان تنها باشگاه ترکیه تاسیس گردید.

– بر اساس گزارش بروکینگز، استانبول از نظر سرعت رشد اقتصادی در رتبه 7 قرار گرفته است.

– 99 درصد جمعین استانبول مسلمان هستند.

– استانبول قلب اقتصادی، فرهنگی و تاریخی ترکیه است؛ اکثر مراکز تجاری و تاریخی آن در قسمت اروپایی قرار گرفته است و این در حالی است که یک سوم از جمعین آن در قسمت آسیایی زندگی می کنند.

– پس از افتتاح مرکز خرید گالریا در سال 1987، نسل جدید مراکز خرید در ترکیه (مراکز خرید مدرن) به وجود آمد.

– رستوران های تاریخی غذاهای دریایی استانبول شهرت جهانی دارند؛ محله کومکاپی در امتداد دریای مرمره به تنهایی 50 رستوران دریایی را در خود جای داده است.

– جزایر پرنس از 9 جزیره تشکیل گردیده است که ورود اتومبیل به آنجا ممنوع است.

– در استانبول 237 حمام وجود دارد که تنها 60 مورد از آن ها هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. قدیمی ترین و بزرگترین حمام استانبول “Tahtakale Hamami” نام دارد که قدمت آن به نیمه دوم قرا 15 برمی گردد.

-استانبول 7 تپه دارد که در بالای هر یک مسجد باشکوهی ساخته شده است.

– شاخ طلایی آبراهه ای است که دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول را از یکدیگر جدا می کند.

– بیشترین گردشگرانی که به استانبول سفر می کنند از کشورهایی مانند ایران، روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس، هلند و ایتالیا هستند.

اشتراک گذاری :

Picture of گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

تورهای ویژه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانه
جستجو
اعلان ها

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

ظرفیت محدود (6 نفر)

تایلند از شیراز با پرواز سلام ایر

رفت: پوکت  ✈️ برگشت: بانکوک

تاریخ: ۲۹ مرداد و ۲ شهریور