گردشگران شیراز لوگو
جنگل های شمال ایران - تور شمال - گردشگران شیراز

تورهای ویژه

مشاوره و رزرو تور

071-91009291

شیرازمال

071-91009293

رودکی

هم‌اکنون پاسخگوی شما هستیم

جنگل‌های شمال ایران: گشتی در بهشت طبیعت در بهار 1403

سرفصل های مقاله

سفر به شمال و تفریح در بهترین جنگل‌های شمال ایران بخشی جدانشدنی از خاطرات و سفرهای همیشگی ما ایرانیان را تشکیل می‌دهد. کمپینگ در دل طبیعت، دورهمی شبانه، بوی جوجه کباب و خنده‌های از ته دل برای همه ما آشناست. همگی ما حداقل یکبار با اعضای خانواده یا دوستانمان به شمال سفر کرده‌ایم و در نیمه‌های راه برای انتخاب زیباترین جنگل شمال به بحث‌های ناتمام مشغول شده‌ایم.

برای اینکه انتخاب را برای شما راحت‌تر کنیم، در ادامه به معرفی بهترین و زیباترین جنگل‌های شمال با آدرس دقیق آن‌ها پرداخته‌ایم. قبل از هرچیز مقصد خود را انتخاب کنید و سپس راهی سفر شوید. به نظر شما بهترین و زیباترین جنگل شمال ایران کدام است؟

جنگل سیسنگان - تور شمال - گردشگران شیراز

لیست کامل بهترین جنگل‌های شمال ایران و دیدار با طبیعت    

همگی ما شهرهای مازندران، گیلان و گلستان را با نام شمال می‌شناسیم و وقتی بحث سفر به شمال پیش می‌آید، هنوز دقیق شهر مقصد مشخص نیست! خب پیشنهاد ما به شما این است که شهر مقصد را از همان ابتدا به صورت دقیق مشخص کنید تا در نیمه‌های راه با چالش مواجه نشوید.

پس از انتخاب شهر مقصد، حالا می‌توانید به دنبال اسامی جنگل‌های ایران باشید.

  • جنگل نور مازندران؛ بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه

جنگل نور با 3600 هکتار مساحت و فضایی سرسبز و باورنکردنی به عنوان بزرگترین پارک جنگلی طبیعی در خاورمیانه به حساب می‌آید. این جنگل به قدری زیبا و بزرگ است که شما از هر مسیری در این جنگل حرکت کنید، در آخر به یک نقطه دنج و بکر با درختانی جذاب و هوایی بهشتی می‌رسید. این پارک جنگلی زیبا از آخرین باقیمانده‌های جنگل جلگه‌ای در ایران به حساب می‌آید.

از امکانات این جنگل می‌توان به دسترسی مسیر اصلی آسفالته تا رسیدن به پارک جنگلی، آلاچیق‌های جنگلی، امکاناتی مانند رستوران و قهوه‌خانه و امکانات بهداشتی اشاره کرد.

آدرس: استان مازندران، شهر نور، چنج کیلومتری جاده نور به سمت محمود آباد، پارک جنگلی نور

  • پارک جنگلی سیسنگان؛ بزرگترین ذخیره شمشاد ایران

پارک جنگلی سیسنگان با بیش از 600 هکتار مساحت و قرارگیری در کنار دریای خزر به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین پارک‌های جنگلی شمال کشور شناخته می‌شود. اگر در فصل بهار و اوایل تابستان از این پارک دیدن کنید، درختان سرسبز و آواز پرندگان شما را به سرزمین افسانه‌ها می‌برد. انواع امکانات تفریحی و گردشگری در این پارک موجود است و شما حتی به راحتی می‌توانید در این جنگل زیبا کمپ کنید و چند روزی را با طبیعت خلوت کنید.

آدرس: استان مازندران، 27 کیلومتری جاده نوشهر به سمت شهر نور

جنگل لاجیم - تور شمال - گردشگران شیراز

  • جنگل لاجیم؛ جنگلی قدیمی و باشکوه

این جنگل زیبا در روستای تاریخی لاجیم از توابع شهرستان سوادکوه قرار گرفته است و درختان بزرگ، تنومند و بلندقامت این جنگل چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. جنگل لاجیم به عنوان یکی از زیباترین جنگل‌‌های شمال ایران شناخته می‌شود. زیرا با قرارگیری در ارتفاعات رشته‌کوه البرز، این جنگل در فصل زمستان و بارش برف چشم‌اندازی بی‌نظیر را با درختان کاج بلندقامت خود به وجود می‌آورد. البته حواستان باشد تا قبل از تاریکی هوا به خانه برگردید، زیرا گونه‌های جانوری مانند شغال و خرس نیز در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند.

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای لاجیم

جنگل قادیکلا - تور شمال - گردشگران شیراز

  • جنگل قادیکلا؛ زیبایی باورنکردنی در جنگل‌های شمال

در لیست اسامی جنگل‌های ایران با نام جنگل قادیکلا روبرو می‌شویم که به عنوان یکی از زیباترین جنگل‌های مازندران شناخته می‌شود. مسیر عبور رودخانه سیاه و درختان تنومند اطراف این رودخانه یک زیبایی بی‌نظیر و باورنکردنی را به این جنگل زیبا بخشیده است. پس از یک جنگل‌پیمایی کوتاه به مرداب زیبا و باشکوه قادیکلا با درختان تنومند ریشه در آب و نیلوفرهای آبی شناور در سطح آب می‌رسیم. زیبایی این جنگل فراموش‌نشدنی است.

آدرس: مازندران، قائمشهر، روستای قادیکلا

  • جنگل ارفع ده؛ ملاقات با طبیعت در ارتفاع

اگر برای تماشای یک چشم‌انداز جنگلی زیبا اهل کمی چالش و کوهنوردی باشید، قطعاً به مناطقی می‌رسید که از دیدن این همه زیبایی شگفت‌زده می‌شوید. جنگل ارفع ده در ارتفاعات کوه قرار گرفته است و برای دیدن زیبایی‌های این جنگل باید کمی کوهنوردی کنید. در مسیر خود به سمت بالای کوه با گونه‌های گیاهی کمیابی مانند زالزالک، ازگیل، خرمالوی وحشی و زرشک روبرو می‌شوید. عکس‌های شما در این جنگل در میان بهترین عکس‌های یادگاریتان قرار خواهد گرفت.

آدرس: استان متازندران، شهرستان سوادکوه، روستای ارفع ده

جنگل اروست - تور شمال - گردشگران شیراز

  • جنگل اروست؛ آثار ملی ارزشمند کشور

چشمه باداب سورت در جنگل اروست به عنوان یکی از چشمه‌های زیبا و ارزشمند ثبت‌شده در میان لیست آثار ملی ایران قرار دارد. تنوع گسترده گونه‌های گیاهی در جنگل اروست مانند درخت راش، افرا، توسکا و ممرز در کنار چشمه‌های آب معدنی و حوضچه‌های آب پلکانی در این جنگل‌ها باعث شده است تا زیبایی و شکوه این جنگل شما را از کیلومترها آن‌طرف‌تر به سمت خود جذب کند.

جنگل اروست در میان زیباترین جنگل‌های مازندران قرار دارد. اگر به دنبال جنگلی جذاب و کم‌نظیر با چشمه آب شور و خاصیت‌های درمانی متعدد هستید، پس بازدید از این جنگل زیبا را در لیست خود قرار دهید.

آدرس: استان مازندران، روستای اروست، 100 کیلومتری شهرستان ساری

  • پارک جنگلی سیاه داران؛ جنگلی باشکوه در زمستان

پارک جنگلی سیاه داران از معدود جنگل‌هایی است که حتی در فصل زمستان نیز زیبایی‌ها و جذابیت خاص خود را دارد. بعد از بارش برف و سفیدپوش شدن درختان، قدم زدن در این جنگل حال و هوای دیگری دارد. از آنجایی که بخش بزرگی از این پارک در ناحیه‌ای مرتفع قرار دارد و از آنجا به کل شهر تالش دید دارید، به این پارک لقب بام تالش نیز داده شده است. اگر اهل هیجان و تفریح هم هستید، سورتمه سواری در پارک جنگلی سیاه داران را از دست ندهید.

آدرس: استان گیلان، 4 کیلومتری تالش، روستای سیاه داران

جنگل النگدره - تور شمال - گردشگران شیراز

  • پارک جنگلی النگدره؛ دوچرخه سواری در دل طبیعت

قرارگیری این پارک در رشته کوه النگدره که بخشی از رشته کوه بزرگ البرز است، باعث شده است تا طبیعت و گونه‌های گیاهی این پارک جنگلی بسیار خاص و منحصربه‌فرد باشد. همچنین امکانات تفریحی و گردشگری در این پارک به صورت کامل برقرار است و شما می‌توانید با اجاره دوچرخه ساعاتی را در دل طبیعت رکاب بزنید و با خود و طبیعت خلوت کنید. علاوه بر این، رودخانه‌های پرخروش این پارک جنگلی نیز بر زیبایی آن اضافه می‌کنند.

آدرس: استان گلستان، 5 کیلومتری جنوب غربی گرگان، جاده جنگلی ناهارخوران

  • پارک ساحلی ماسال؛ تفریح و شکم‌گردی با هم!

پارک ساحلی ماسال در نزدیکی رودخانه خالکایی قرار دارد و از امکانات تفریحی و رفاهی کامل برخوردار است. در این پارک تفریحی حتی بازی‌های مناسب کودکان مانند قصر بادی و شهربازی نیز وجود دارد و به همین دلیل بهترین جنگل گیلان برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و همزمان از طبیعت زیبای جنگل‌های شمال گیلان لذت ببرید و غذایی لذیذ هم نوش جان کنید، پارک جنگلی ماسال برای شما بهترین انتخاب است.

آدرس: استان گیلان، ماسال، مجاور رودخانه خالکایی

  • جنگل گیسوم؛ بهشت ساحل و درخت

یکی از جنگل‌های معروف گیلان به وسعت 80 هکتار که مجاورت آن با دریا باعث محبوبیت چند برابری این جنگل زیبا شده است. فقط کافیست تا مدتی در این جنگل زیبا قدم بزنید و پس از گذشتن از انبوه درختان سرسبز و تنومند به ساحل دریا برسید. اگر از گرمای شهرتان در فصل تابستان کلافه شده‌اید، فقط کافیست تا سفری به این جنگل بهشتی داشته باشید و همزمان از انواع تفریحات دریایی مانند جت اسکی و همچنین اسب سواری در طبیعت لذت ببرید.

آدرس: محور رشت به آستارا، 10 کیلومتری جاده اسالم به خلخال

  • جنگل‌های سیاهکل؛ جنگلی رویایی و اسرارآمیز

درختان این جنگل به قدری انبوه و تنومند هستند که هر آنچه را در میانشان قرار بگیرد کاملاً محو می‌کنند. سرسبزی و گونه‌های گیاهی که در این جنگل مشاهده می‌کنید، از نوع کم‌نظیری هستند. این جنگل به اندازه‌ای بکر و زیباست که چند سالی است به مقصد اصلی گردشگران و کوهنوردان برای کمپ‌های چند روزه تبدیل شده است. راستی حواستان به گونه‌های جانوری کمیاب در این جنگل باشد. این جنگل محل زندگی حیواناتی مانند روباه، گراز وحشی و گوزن‌های زیباست.

آدرس: استان گیلان، شهر دیلمان، جنگل اسپیلی در ارتفاعات دیلمان

جنگل سراوان - تور شمال - گردشگران شیراز

  • پارک جنگلی سراوان؛ جنگلی با امکانات کامل

این جنگل فقط درختان سر به فلک کشیده ندارد، بلکه دریاچه و رودخانه‌ای زیبا و بی‌نظیر هم در این جنگل وجود دارد که لذت قدم زدن در این جنگل را برای گردشگران دو برابر می‌کند. یکی از تفریحات محبوب و لذت‌بخش در جنگل سراوان در اصل قایق‌سواری در مرداب سبز رنگ و زیبای این جنگل با امکانات تفریحی کامل است.

اگر به اعماق جنگل بروید، زیبایی جنگل شما را مدهوش می‌کند. درختان بلندقامت راش و ممرز که خانه پرندگانی خوش آواز هستند، همگی لذت تفریح در این جنگل را دوبرابر می‌کند.

آدرس: استان گیلان، 15 کیلومتر ی جنوب شرقی رشت

جنگل فتاتو - تور شمال - گردشگران شیراز

  • جنگل فتاتو؛ زیباترین جنگل شمال

جنگل فتاتو یکی از زیباترین جنگل‌های هیرکانی شمال به حساب می‌آید که نام آن در فهرست میراث ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. درختان پهن‌برگ این جنگل به اندازه‌ای شگفت‌انگیز هستند که زمین‌شناسان این جنگل را با نام موزه طبیعی زنده می‌شناسند. در هنگام سفر به این جنگل زیبا حتماً از مرداب جیرسر و دهنه سرشیجان دیدن کنید.

آدرس: استان گیلان، بین رشت و انزلی، خمام

جنگل شیرآباد - تور شمال - گردشگران شیراز

  • پارک جنگلی شیرآباد؛ جنگلی از جنس آبشار

این جنگل زیبا در استان گلستان نه تنها گونه‌های گیاهی کمیاب مانند درختان سرخدار و ملچ بلکه گونه‌های جانوری زیبا مانند پلنگ، روباه و گرگ را در خود جای داده است. در سال‌های اخیر با کمبود بارش‌های جوی تعداد زیادی از رودخانه‌های این جنگل کم‌آب شده است ولی آبشار خان ببین هنوز هم از زیباترین و اصلی‌ترین جادبه‌های تفریحی این جنگل سرسبز و زیبا به حساب می‌آید. این آبشار به صورت پلکانی و از هفت آبشار کوچکتر تشکیل شده است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان رامیان، هفت کیلومتری خان ببین

  • پارک ملی گلستان؛ نخستین پارک ملی ایران

پارک ملی گلستان در قسمت شمال شرقی کشور قرار دارد و گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران در این جنگل زیبا زندگی می‌کنند. پارک ملی گلستان به اندازه‌ای بکر و زیباست که از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در تمام جهان به حساب می‌آید. این پارک فقط درختان و گونه‌های جانوری کمیاب ندارد، بلکه چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشان، آبشارهای پرآب و تپه‌های سرسبز زیادی نیز در این جنگل زیبا وجود دارد.

فصل بهار بهترین زمان بازدید از پارک ملی گلستان است. زیرا آبشار فصلی “اوچر”  در این فصل تشکیل می‌شود.

آدرس: استان گلستان، 150 کیلومتری شمال شرقی گرگان

پارک ملی گلستان - تور شمال - گردشگران شیراز

  • پارک جنگلی جهان ‌نما؛ جنگلی زیبا در شمال ایران

این پارک جنگلی که در اصل منطقه‌ای حفاظت‌شده در استان گلستان است، به دلیل ارتفاع زیاد خود با نام “بام گلستان” نیز شناخته می‌شود. این پارک جنگلی زیست‌گاه جانوران کمیاب و خاصی مانند خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، گرک، روباه و بز است. بنابراین در هنگام تفریح در این جنگل حواستان به گونه‌های جانوری این پارک هم باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که به کوهنوردی علاقه‌مندید، ارتفاعات پارک جنگلی جهان نما گزینه مناسبی برای شما به حساب می‌آید.

پارک جنگلی جهان نما - تور شمال - گردشگران شیراز

  • جنگل توسکستان؛ زیباترین جنگل شمال

یکی از بکرترین و زیباترین جنگل‌های شمال که در استان گلستان و ارتفاعات جنگلی جاده گرگان به شاهرود قرار دارد. از آنجایی که این جنگل در ارتفاعات کوه‌های شمالی قرار دارد، معمولاً بیشتر روزهای سال پوشیده از مه غلیظ و دارای چشم‌اندازی بهشتی و زیباست. شاید تمام زیبایی‌هایی که در جنگل توسکستان می‌بینید را باور نکنید ولی همگی واقعیت است. منظره‌ای سرسبز و پر از درختان خاص و زیبا تصور کنید که اسب‌های وحشی و آزاد مشغول به دویدن هستند و صدای آبشاری بلند و خروشان نیز از دور شنیده می‌شود. جنگل توسکستان به معنای واقعی زیباست!

آدرس: استان گلستان، 18 کیلومتری جنوب شرقی گرگان، روستای توسکستان

پارک جنگلی توسکستان - تور شمال - گردشگران شیراز

زیباترین و بهترین جنگل شمال ایران کدام است؟  

تمامی این جنگل‌ها و هزاران جنگل زیبای دیگر در خطه شمال کشور عزیزمان ایران قرار دارد که همگی زیبایی و جذابیت سفر به شمال را برای تمامی گردشگران و مسافران چندبرابر کرده است. شاید انتخاب یک جنگل به تنهایی از میان لیست بلند بالای اسامی جنگل‌های ایران کاری غیرممکن به نظر برسد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برنامه سفر خود را به شکلی تنظیم کنید تا حداقل در سفرتان به شمال از چندین جنگل با هم دیدن کنید. راستی خاطرات زیبا و شیرین از سفرتان به شمال را می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری :

Picture of گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

تورهای ویژه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران

ارسال نظر

خانه
جستجو
اعلان ها

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

ظرفیت محدود (6 نفر)

تایلند از شیراز با پرواز سلام ایر

رفت: پوکت  ✈️ برگشت: بانکوک

تاریخ: ۲۹ مرداد و ۲ شهریور