گردشگران شیراز لوگو

آخرین مقالات و نوشته ها

تورهای ویژه

مشاوره و رزرو تور

071-91009291

شیرازمال

071-91009293

رودکی

هم‌اکنون پاسخگوی شما هستیم

تور زمینی به وان ترکیه

سرفصل های مقاله

وان، بزرگترین شهر شرق ترکیه است. در کنار جاذبه‌های خوب اما نه‌چندان زیاد و نه آنچنان جذاب وان نسبت به شهرهای غربی ترکیه، نزدیک بودن به مرز ایران و هزینه‌های پایین سفر و فرصت خرید مناسب از وان، تور وان ترکیه را به یکی از بهترین گزینه‌های شروع سفر‌های خارجی در بین ایرانیان تبدیل کرده است. به‌طوری‌که برخی‌ها سالی چند بار به شهر وان رفته تا خریدهای خود را با قیمتی مناسب انجام دهند. تور ترکیه

بهترین زمان سفر به وان ترکیه در تور ترکیه

اوایل اردیبهشت تا اواسط پاییز مطبوع‌ترین زمان سفر به وان است

شهر وان اقلیم قاره‌ای مرطوب دارد و از ویژگی‌های این اقلیم اختلاف دمای بسیار زیاد بین فصول مختلف سال است. به همین دلیل شهر وان تابستانی گرم و خشک و زمستانی برفی و به شدت سرد دارد. در بهار و پاییز نیز هوای شهر وان بارانی و مطبوع است. تور ترکیه

فصل زمستان، بهترین زمان سفر به وان ترکیه برای خرید است

به دلیل سرمای زیاد، شهر وان در زمستان خلوت است و هزینه‌های اقامت و قیمت هتل‌ها  پایین است در نتیجه فروشندگان با پایین آوردن قیمت اجناس به صنعت گردشگری و تجارت این شهر در زمستان رونق می‌دهند.

تعطیلات رسمی ایران و ترکیه و اواخر هفته، زمان خوبی برای سفر به وان نیست

در این ایام سوای از بحث شلوغی بیش از حد شهر کوچک وان، باقیمت بالای هتل‌ها موتجه خواهید شد. اما “اگر چاره‌ای جز سفر در ایام تعطیلات را ندارید، بهتر است هتل‌ تور وان خود را از قبل و از طریق آژانس‌های مسافرتی رزرو کنید. زیرا اغلب قیمتی که آژانس‌ها برای هتل ارائه می‌دهند، ارزان‌تر از قیمتی است که هتل‌ها به گردشگران می‌فروشند.” تور ترکیه

تور ترکیه

مسیرهای تور وان

راه و وسیله نقلیه در یک سفر بسیار مهم است. اینکه انتخاب کنید که از چه راهی و چگونه به شهر وان ترکیه بروید، به این بستگی دارد که چه چیزی برای شما اولویت دارد. قطعا برای سفر راحت باید بیشتر هزینه کنید و برای کاهش هزینه هم باید کمی سختی ببینید. شما برای سفر به وان 3 راه دارید: تور ترکیه

تور وان هوایی

تور وان با قطار

تور وان زمینی

تور وان با خودرو شخصی

تور وان با اتوبوس

تور وان هوایی

اگرچه هنوز هم پرواز مستقیمی از ایران به فرودگاه شهر وان وجود ندارد. اما با توجه به حجم بالای سفر از ایران به مقصد وان، شرکت هوایی سان اکسپرس، تصمیم دارد تا برای اولین بار، پروازهای مستقیم مسیر هوایی تهران – وان را برگزار کند که مدت زمان این سفر حدودا یک ساعت‌و‌نیم خواهد بود. تور ترکیه

تور وان با قطار

به طور کلی شما با قطار تهران – وان باید حدود 1,067 کیلومتر مسیر طی کنید که حدود 957 کیلومتر آن در ایران و 110 کیلومتر باقی‌مانده در خاک کشور ترکیه می‌باشد. قطار وان فقط در تهران و تبریز مسافرگیری می‌کند. این قطار یکشنبه و چهارشنبه هر هفته حرکت خود را از تهران آغاز می‌کند و در همان روز به تبریز می‌رسد.

قطار تهران – وان روزهای یک شنبه و چهار شنبه هر هفته  از تهران عازم وان شده و پس از عبور از شهرهای کرج، قزوین، تاکستان، خرم‌دره، زنجان، میانه، خراسانک، مراغه، عجب شیر، تبریز و سلماس به ایستگاه مرز رازی می‌رسد. در این ایستگاه مسافرین از قطار پیاده شده و تشریفات خروج از ایران را انجام می‌دهند و دوباره سوار قطار شده تا پس از رسیدن به گذرگاه کاپی‌کوی، برای انجام مرحله دوم تشریفات گمرکی (ورود به ترکیه) و بررسی مدارک از قطار پیاده شوند و این توقف حدود 2 ساعت به طول خواهد انجامید. پس از این مرحله قطار به سمت ایستگاه مقصد حرکت کرده و بعد از 23 ساعت به شهر وان خواهد رسید.

وان ترکیه

امکانات قطار وان

رستوران قطار تهران – وان: امکان تهیه وعده‌های غذایی گرم و متنوع از رستوران قطار وجود دارد.

کوپه‌های اکسپرس: کوپه‌های این قطار اکپرس و 6 تخته بوده و امکانات کافی و سرویس خواب در آن‌ها موجود است.

سیستم گرمایشی و سرمایشی: قطار وان دارای سیستم گرماش و سرمایش مناسب و تهویه هوایی مطبوع است.

سرویس بهداشتی: سرویس‌های بهداشتی این قطار مناسب و تمیز بوده تا شما مشکلی برای این سفر طولانی نداشته باشید.

اگر مایل باشید، می‌توانید، ازشهر وان و از طریق خطوط ریلی کشور ترکیه به سایر شهرهای توریستی این کشور، نظیر ترابزون، بدروم، آنکارا و استانبول نیز سفر کنید.

سفر زمینی به وان ترکیه

با شروع پروازهای مستقیم تهران-وان، سفر به وان کم دردسر و راحت‌تر خواهد شد، اما در آن صورت هم هزینه تور وان شاید به صرفه نباشد. پس اگر قصد داشه باشید تا با هزینه کمتری تور وان خود را تهیه کنید، باید به فکر راه‌های زمینی باشید. کل مسافت زمینی از تهران تا وان 1,093 کیلومتر و در حدود 13 ساعت است. تور وان اغلب به صورت زمینی، هم با اتوبوس و هم با وسیله نقلیه شخصی برگزار می‌شود و از این بابت هزینه آن نسبت به سایر تورهای ترکیه بسیار ارزان‌تر است. تور ترکیه

رازی – کاپیکوی، نزدیک‌ترین گذرگاه مرزی به شهر وان

استان آذربایجان غربی، تنها استان کشور است که با ترکیه مرز مشترک دارد و سه گذرگاه مرزی، راه‌های ارتباطی این دو کشور را به هم متصل می‌کنند:

مرز رازی – کاپیکوی

مرز سرو – اسندره

مرز بازرگان – گورباغ

اگرچه نیمی از مسافرین تور استانبول زمینی، مرز بازرگان را برای ورود به خاک ترکیه انتخاب می‌کند، اما کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه سفر به وان ترکیه مرز رازی است. تور ترکیه

فاصله مرز رازی تا تهران، تبریز و ارومیه و خوی

برای رسیدن به مرز رازی از تهران شما باید از شهرهای کرج، قزوین، زنجان، تبریز، مرند وخوی عبور کنید. مرز رازی در فاصله 850 کیلومتری از تهران، 290 کیلومتری از تبریز، 200 کیلومتری از ارومیه و 65 کیلومتری از شهر خوی قرار دارد. فاصله مرز رازی تا شهر وان نیز، 90 کیلومتر و در حدود 1/5 ساعت است.

ساعات کاری پایانه مرزی رازی

ساعت کاری پایانه مرزی رازی در نیمه نخست سال از ساعت 9:00 الی 17:00 و در نیمه دوم سال از ساعت 9:30 الی 16:30 خواهد بود. تور ترکیه

سفر با خودروی شخصی

در سفر با خودروی شخصی به وان دو راه دارید:

  1. قصد عبور از مرز و سفر با خودروی شخصی به وان را درید؟

اگر قصد تجارت و یا سفر به دیگر شهرهای ترکیه را ندارید، بهتر است بیخیال سفر با خودروی شخصی خود تا وان شوید. زیرا در این صورت، علاوه بر انجام امور اداری، باید در حدود 1 میلیون تومان، هزینه‌های اخذ گواهینامه بین المللی، پلاک بین المللی، برچسب CD و IR، کاپوتاژ و مجوز خروج از کشور را بپردازید.

درسفر با خودرو شخصی حتما هتل‌هایی را انتخاب کنید که دارای پارکینگ هستند.

  1. قصد سفر با خودروی شخصی تا مرز رازی را دارید؟

برای رفتن به این مرز باید به شهر تبریز، خوی و سپس به مرز رازی رفت:

فاصله تهران تا تبریز 7 ساعت

تبریز تا مرز رازی ۳ ساعت

می‌توانید خودروی خود را در پارکینگ‌های شهر خوی و یا پارکینگ‌های پایانه مرزی پارک کنید و هزینه پارک در این پارکینگ‌ها اغلب شبی 10 هزار تومان است.

در مرز رازی خودروهای ون‌ ترکی (دولموش)، با دریافت 25 لیر ترکی برای هر نفر، تا میدان اصلی وان خواهند رفت.

تور وان با اتوبوس

در حال حاضر هیچ اتوبوسی مستقیما از ایران به وان ترکیه نمی‌رود، اما می‌توانید قسمت‌هایی از مسیر را با اتوبوس طی کنید. در تور وان با اتوبوس، بلیط رفت و برگشت با اتوبوس VIP تا شهر خوی و همچنین ترانسفر رفت و برگشت به هتل با ون‌های ترک در اختیار شما قرار داده می‌شود. تور ترکیه

مدت زمان سفر

تهران – خوی با اتوبوس (وی ای پی) 9 ساعت

خوی – وان با سواری ون 3 ساعت

توقف اجباری در مرز

هنگام رسیدن به پایانه مرزی، باید از خودرو پیاده شده و در صف انجام امور گمرکی قرار بگیرید، که با توجه به زمان سفر شما ممکن است شلوغ یا خلوت باشد.

عبور از مرز چقدر طور می‌کشد؟

اگر در اوایل هفته و در زمان غیر پیک سفر، مثل اواسط مهرماه، قصد عبور از مرز رازی را داشته باشید، احتمالا با صف چندانی مواجه نخواهید بود. در این صورت می‌توانید بدون مشکل و ظرف مدت حداکثر نیم ساعت از هر دو گیت ایران و ترکیه عبور کنید.

اما اگر در مناسبت‌ها و تعطیلات آخر هفته، یا زمان‌هایی که مردم تمایل بیشتری به سفر دارند مانند شهریور ماه، در پایانه مرزی حاضر شوید، با صف شلوغی مواجه خواهید شد و ممکن است 4 تا 5 ساعت در صف باشید. تور ترکیه

تور لحظه آخری وان

گاهی ممکن است ظرفیت تور وان، به دلایلی تا آخرین روزهای ثبت‌نام پر نشود. این در حالی است که شرکت برگزار کننده تور همه ظرفیت‌های تور، چه در بلیط هواپیما یا قطار وان و چه در اتاق‌های هتل را از قبل خریداری کرده باشد. در این شرایط هر صندلی یا اتاق خالی به نوبه خود ضرر محسوب می‌شود. در این شرایط شرکت ارائه دهنده خدمات تور، از دو روز مانده به برگزاری تور، با یک شیب تند شروع به کاهش قیمت تور خود کرده تا با هرقیمتی که شده، آخرین ظرفیت‌های خالی تور را نیز پر کند. خرید یک تور لحظه آخری وان در هر فصلی از سال ممکن خواهد بود. فقط کافی است در کنار تجربه کمی شانس هم داشته باشید. اما صبر کردن تا روز آخر، برای خرید یک تور وان ممکن است هیج نتیجه‌ای نداشته باشد، چون ظرفیت اکثر تورها قبل از رسیدن به روزهای پایانی پر می‌شود. اما برخی از مسافران ترجیه می‌دهند تا ریسک کرده و منتظر تور لحظه آخری وان بمانند تا هزینه کمتری پرداخت کنند.

در چه زمان‌هایی امکان خرید تور لحظه آخری وان وجود دارد؟

معمولا دوره‌هایی مثل اوایل مهرماه به خاطر شروع مدارس، روزهای اول هفته، اواخر فروردین و بعد از تعطیلات نوروز و به ویژه ماه‌های بهمن و اسفند بهترین زمان‌های برای پیدا کردن یک تور لحظه آخری وان هستند. البته باید در نظر داشته باشید که در تعطیلات و مناسبت‌ها پیدا کردن یک تور لحظه آخری بسیار سخت و گاها غیرممکن است.

کیفیت تور لحظه آخری وان در چه حدی است؟

در واقع یکی از مزایای تور لحظه آخری وان این است که کیفیت این تور هیچ تفاوتی با همان تور استاندارد ندارد. در واقع تور لحظه آخری وان به این معناست که تا ساعاتی قبل از شروع سفر ظرفیت قطار و یا هتل تکمیل نشده و درنتیجه با قیمت کمتری به فروش می‌رسد. حال ممکن است پکیج این تورها، با یک هتل 5 ستاره بسته شود و یا یک هتل 3 ستاره. پس پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرچیز خدمات تورهای لحظه آخری را با کارگزار خود چک کنید.

تفاوت تور ارزان وان با تور لحظه آخری وان در چیست؟

تورهای لحظه آخری وان همیشه ارزان نیستند. به طور مثال، در ایام شلوغی و پیک سفر به وان شما به هیچ عنوان نمی‌توانید تور لحظه آخری وان را تهیه کنید اما ممکن است در همان زمان هم تور ارزان وان را با هتل‌های درجه دو یا سه و خدمات بسیار کم تهیه کنید. اما در زمان‌های غیرپیک (مانند مهرماه، خرداد و دی ماه، بهمن و اسفند ماه و اواخر فروردین) شما می‌توانید هم تور لحظه آخری و هم تور ارزان وان را تهیه کنید.

تفاوت تور ارزان وان با تور لحظه آخری وان در چیست؟

تورهای لحظه آخری وان همیشه ارزان نیستند. به طور مثال، در ایام شلوغی و پیک سفر به وان شما به هیچ عنوان نمی‌توانید تور لحظه آخری وان را تهیه کنید اما ممکن است در همان زمان هم تور ارزان وان را با هتل‌های درجه دو یا سه و خدمات بسیار کم تهیه کنید. اما در زمان‌های غیرپیک (مانند مهرماه، خرداد و دی ماه، بهمن و اسفند ماه و اواخر فروردین) شما می‌توانید هم تور لحظه آخری و هم تور ارزان وان را تهیه کنید.

در نظر داشته باشید که رزرو ارزانترین تور، رزرو هتل بی‌کیفیت تنها به دلیل ارزان بودن، باعث هدر رفتن سرمایه و زمان شما می‌شود. شما با مقایسه کیفیت و قیمت تورها در سایت نهال‌گشت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که با تور ارزانی سفر خواهید کرد که در عین داشتن هزینه مناسب، از کیفیت خوبی برخوردار است.

هتل‌های شهر وان تور ترکیه

در بررسی کیفیت هتل‌ها، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد ستاره‌های آن است، اگر بخواهید ساده از کنار قضیه رد شوید، بله حق با شماست. هتل‌های 5 ستاره یک شهر از هتل‌های 4 ستاره آن شهر بهتر می‌باشند و هتل‌های 4 ستاره نیز بهتر از هتل‌های 3 ستاره همان شهر هستند. اما نباید یک هتل 4 ستاره وان را از نظر زیبایی، امکانات و خدمات با یک هتل هم ستاره در دبی مقایسه کرد. تور ترکیه

جاذبه‌های گردشگری وان

در گذشته شهر وان تنها به عنوان مرکزی برای خرید محسوب می‌شد؛ شهری که گردشگران در آن جز خرید ارزان کار دیگری انجام نمی‌دادند. اما با توسعه صنعت توریسم شهر وان، جاذبه‌ها و نیز هتل‌های وان برای استقبال از گردشگران آماده شده‌اند. اگرچه وان جذابیت شهرهای توریستی غرب ترکیه را ندارد. اما بد نیست بدانید که شهر وان زمانی پایتخت امپراتوری باستانی اورارتو بوده و در نتیجه در کنار جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی وان نیز ارزش تماشا را دارند.

جاذبه‌های شهر وان

کاووس تپه: امپراتوری باستانی اورارتو بخاطر قلعه‌های تسخیر‌ناپذیرش شهرت داشته که یکی از آن‌ها کاووس تپه است.

قلعه وان: قدمتی 3,300 ساله داشته که در حال حاضر به موزه تبدیل شده است.

کتیبه خشایارشا: از معدود کتیبه‌های هخامنشی خارج از مرزهای ایران است و در نزدیکی قلعه وان واقع شده.

جزیره آختامار: طبق افسانه‌ها نام این جزیره از عشق متولد شده و چشم اندازش نیز واقعا عاشقانه است.

کلیسای صلیب مقدس: بالای کوهی در جزیره آختامار است و زیباییش به‌خاطر آثار هنری روی دیوارهایش است.

قلعه هوساپ: دیوارهای طولانی و برج‌های زیبای قلعه، آن را به یکی از بهترین دیدنی‌های وان ترکیه تبدیل کرده ‌است.

موزه وان: آثاری از دوره‌های تاریخی پیش از میلاد، اورارتیان و عثمانی‌ها در این موزه نگهداری می‌شوند.

آبشار مرادیه: در فاصله 80 کیلومتری شهر وان واقع شده و محیطی مناسب برای پیکنیک و طبیعت گردی است.

مسجد بزرگ وان: یادگار دوران سلجوقی که بعد یک زلزله و تخریب در جنگ جهانی اول بقایای از آن باقی مانده است.

توشپا: شهری تاریخی که در کنار قلعه وان واقع شده و قدمت آن را 5 هزار سال تخمین زده‌اند.

پارک آبی وان: یک پارک آبی بسیار بزرگ و مناسب برای یک تفریح گروهی است که ورود به آن برای بانوان و آقایان به صورت همزمان مجاز می‌باشد. هزینه ورودی پارک آبی وان در حدود 70 لیر است.

خانه گربه‌های وان: بسیاری وان را با گربه‌هایش می‌شناسند گربه‌هایی سفید با رنگ چشمان متفاوت، به گونه‌ای که در یکی از میدان‌های این شهر، تندیسی از گربه نیز می‌بینید و خانه‌ای با این نام نیز برای بازدید گردشگران وجود دارد.

دریاچه وان: بزرگترین دریاچه ترکیه که برای آبتنی و قایق سواری بسیار مناسب است. همچنین اگر خود را به این دریاچه رساندید، خوردن ماهی کبابی‌ در ساحل آن را از دست ندهید.

فرهنگ مردم وان تور ترکیه

شهر وان شهری کورد نشین است مردم آن مذهبی و بسیار مهمان نواز می‌باشند. پوشش مردم شهر وان لباس محلی کوردی است و زنان آن منطقه با حجاب هستند، اما مانند سایر شهرهای کشور ترکیه، گردشگران در شهر وان از نظر پوشش و تفریح آزادند.

سوغات شهر وان تور ترکیه

از جمله سوغات شهر وان می توان به انواع قالی و گلیم اشاره کرد. البته سوغاتی‌های معروف ترکیه همچون شیرینی‌های خوشمزه ترکی را نیز می توانید در شهر وان پیدا کنید.

گشت و گذار و خرید در وان

شهر وان وسعت زیادی نداشته و چند خیابان اصلی دارد که مهم‌ترین آن‌ها خیابان جمهوریت و مارش هستند، اکثر مراکز خرید، فروشگاه‌ها و کافه‌های لوکس وان در این دوخیابان واقع شده و همین موضوع هم باعث شده تا اکثر هتل‌های وان در این دو خیابان و اطراف آن‌ها قرار گرفته باشند. پس اگر شما در یکی از هتل‌های مرکز شهر اقامت داشته باشید، دیگر لازم نیست که هزینه تاکسی بدهید، چون پیاده می‌توانید به خیلی از جاهای دیدنی وان دسترسی داشته باشید. تور ترکیه

خرید از وان

مراکز خرید خوبی در وان وجود دارد که بهترین و بزرگ‌ترین آن‌ها مرکز خرید ای وی ام A V M در خیابون جمهوریت است، این مرکز یکی از شلوغ‌ترین مراکز خرید وان است که اکثر برندهای معروف در آن نمایندگی دارند. دیگر مراکز خرید معروف و شیک وان برشکا است که معروف‌ترین مرکز تجاری خرید پوشاک در وان است. از دیگر مراکز تجاری مدرن وان نیز می‌توان به تورکوزمال وان، اپل استور وان و فروشگاه آدیداس وان اشاره کرد. تور ترکیه

خرید اقتصادی از وان: خیلی‌ها صرفا به خاطر خرید ارزان به وان سفر می‌کنند، بدین منظور توصیه می‌کنم حتما سری به بازار سنتی وان و بازار روس‌های وان بزنید زیرا علاوه بر اینکه بهترین گزینه برای خرید اجناس با کیفیت با قیمت بسیار مناسب هستند، بافت تاریخی و سنتی و زیبایی نیز دارند. تور ترکیه

ارزانترین گزینه در بین سفرهای خارجی تور ترکیه

در حال حاضر، با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش ارزش پول کشورمان، متاسفانه مسافرت خارجی خیلی گران شده، اما می‌توان با کمی صرفه جویی و انتخاب مقصد مناسب، یک تور خارجی با قیمت مناسب را تهیه کرد. ترکیه با این وضعیت ارز بهترین گزینه برای ما ایرانی‌ها است، چون ویزا نمی‌خواهد و همچنین کشوری نسبتا ارزان است، زیرا ارزش پول ترکیه نسبت به ایران خیلی بالاتر نیست. در این میان شهر وان می‌تواند مقصد مناسبی برای یک سفر سه یا چهار روزه باشد، جاذبه‌های نسبتا خوبی نظیر دریاچه وان و اسکله و جزیره آکدامار و غذاهای خوشمزه و شب‌های شلوغ خیابان جمهوریت و مراکز خرید خوب برای خرید از وان می‌تواند راضی کننده باشد. هرچند نباید انتظار شهرهایی چون آنتالیا، استانبول و … را از آن داشته باشید، اما برای تنوع هم که شده بد نیست تا آن را تجربه کنید. امیدوارم سفری راضی کننده و پر خاطره باشد. تور ترکیه

اشتراک گذاری :

Picture of گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

تورهای ویژه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانه
جستجو
اعلان ها

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com