ویزای کانادا

تور کانادا - ویزای کانادا- سفر به کانادا

کانادا دومین کشور بزرگ جهان و از پرتقاضاترین کشورهای جهان برای مهاجرت می باشد. تصور کنید که جمعیت 39 میلیون نفری کانادا در وسعتی حدود 10 میلیون کیلومتر مربع زندگی می کنند! ترکیب وسعت زیاد و جمعیت نسبتاً کم و البته بسیاری از امکانات زندگی و فرصت های کاری موجب شده است تا کانادا به بهشت مهاجران حداقل برای ایرانی ها! تبدیل شود. و اولین کار برای مهاجرت به این کشور دریافت ویزای کاناداست.

ما کارشناسان گروه مسافرتی گردشگران شیراز در این مقاله به ارائه اطلاعات لازم در مورد ویزای کانادا و نحوه دریافت ویزای کانادا از ایران می پردازیم. اگر شما نیز قصد مهاجرت به کانادا را دارید، مطالعه این مقاله چند دقیقه ای را از دست ندهید.

 

کمی در مورد ویزای کانادا

ویزای کانادا یک سند رسمی است که توسط دولت کانادا صادر می شود و به متقاضیان خارجی اجازه ورود و اقامت در این کشور را برای یک هدف مشخص و در مدت زمان مشخص می دهد. همه متقاضیان نیاز به دریافت ویزای کانادا ندارند. برخی از متقاضیان از کشورهای خاص نیاز به اخذ ویزای کانادا برای ورود به این کشور دارند. متقاضیان ایرانی نیز برای سفر به کانادا باید ویزای این کشور را دریافت کنند.

 

شرایط عمومی برای دریافت ویزای کانادا در یک نگاه

دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسهبرای ویزای تحصیلی/ ویزای کاری
دارا بودن تمکن مالی کافیمیزان تمکن مالی و گردش حساب 6 ماهه بر اساس نوع ویزای اقامت کشور کانادا متفاوت است
دارا بودن مدرک تحصیلیدارا بودن مدارک تحصیلی که بر اساس نوع روش مهاجرتی متفاوت است
دارا بودن سوابق کاریبرای ویزای کاری/ ویزای خوداشتغالی/ ویزای کارآفرینی
دارا بودن دعوتنامه برای ویزای توریستی/ویزای بازدیدکننده
مدارک هویتی (شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج و یا طلاق و کارت پایان خدمت)برای همه ویزاهای کانادا
نامه هدف از سفربرای ویزای توریستی/ویزای بازدیدکننده
مدارک و سوابق شغلی (نامه اشتغال به کار، فیش حقوقی و یا گواهی بازنشستگی)برای ویزای کاری/ ویزای سرمایه گذاری
مدارک انگشت نگاری برای همه ویزاهای کانادا

 

 

دسته های ویزای کانادا

کدهای ویزا بر اساس نوع ویزا و هدف متقاضی از سفر به کانادا متفاوت است و بر روی برچسب ویزا در پاسپورت ثبت می شود. کدهای ویزا که بر روی برچسب ویزا در پاسپورت مهر می شوند نوع یا دسته ویزا را نشان می دهد. اگر ویزای کانادا از شیراز را دریافت کرده اید به کد درج شده در داخل پاسپورت خود نگاه کنید و ببینید کدام یک از کدهای زیر را دارد:

دسته های ویزای کانادانوع دسته
B-1ویزای بازدید کننده تجاری
C-1ویزای افتخاری
D-1ویزای دیپلمات
F-1ویزای تسهیل گر (حمایتی)
IM-1ویزای یکبار ورود برای دریافت اقامت PR
0-1ویزای رسمی
PA-1ویزای دارنده مجوز ورود
PAX-1ویزای ملی
PC-1مجوز با TRP معتبر
PG-1سوپر ویزای والدین/پدربزرگ یا مادربرگ
R-1ویزای اقامت اجباری
RA-1ویزای حضور در دادگاه تجدید نظر
S-1ویزای دانشجویی با مجوز تحصیل
SW-1ویزای دانشجویی بین المللی با مجوز کار و تحصیل
SX-1ویزای دانشجویی معاف از اخذ مجوز تحصیل
V-1ویزای ویزیتوری
VH-1ویزای ویزیتوری برای حداکثر 48 ساعت
W-1ویزای کاری با مجوز کار
WX-1ویزای کاری معاف از اخذ مجوز کار

 

 

دسته بندی ویزاهای کانادا

ویزاهای کانادا از لحاظ نوع اقامت در این کشور به دو نوع ویزای موقت و ویزای دائمی تقسیم می شوند که هر کدام از این دو نوع ویزا دارای دسته بندی های جداگانه ای است:

ویزاهای اقامت موقت کانادا  Temporary Visas

ویزاهای اقامت موقت کانادا به متقاضیان خارجی مجوز اقامت کوتاه مدت در خاک کانادا را می دهد. کارهایی که می توانید در زمان اقامت در کانادا انجام دهید بستگی به نوع ویزای موقت شما دارد. اگر دارای ویزای موقت کانادا هستید، پس از انقضای ویزا باید این کشور را ترک کنید.

اگر قصد اقامت طولانی مدت در کانادا را ندارید، ویزای موقت می تواند یک گزینه مناسب باشد. اگر در حال حاضر واجد شرایط هیچ برنامه مهاجرتی برای اقامت دائم کانادا نیستید، دریافت ویزای تحصیلی و یا کاری کانادا و اقامت موقت در این کشور روش مناسب برای اخذ ویزای دائم و مجوز دائم کانادا PR می باشد. ویزاهای موقت کانادا که می توانند به ویزا و مجوز اقامت دائم تبدیل شوند عبارت اند از:

1.ویزای کار کانادا Work Visa

اگر ویزای کار کانادا را داشته باشید مجاز به کار و اقامت در کانادا در مدت اعتبار مجوز کار هستید، تا زمانی که شرایط مندرج در مجوز کار را رعایت کنید. مجوزهای کاری بر اساس برنامه های مهاجرتی متفاوت هستند:

  • مجوز کار باز : Open Work Permit با این مجوز امکان کار برای هر کارفرمایی در هر کجای کانادا امکان پذیر است و نیاز به ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) ندارد.
  • مجوز کار خاص کارفرما Employer specific work permit : اگر از یک کارفرمای خاص پیشنهاد شغلی Job Offer دارید، واجد شرایط ورود به کانادا با مجوز کار خاص کارفرما هستید.
  • مجوز کار پس از فارغ التحصیلی Post-graduation Work Permit : این یک مجوز کار آزاد و مختص فارغ التحصیلان بین المللی است که می توانند پس از فارغ التحصیلی در کانادا زندگی و کار کنند. مدت زمان دقیق مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) تا 3 سال است و به مدت زمان تحصیل در کانادا بستگی دارد.
  • تجربه بین المللی کانادا International Experience Canada (IEC): کانادا قراردادهای دوجانبه ای را با برخی کشورها امضا کرده است که به شهروندان آن کشورها اجازه می دهد تا از طریق برنامه(IEC) به این کشور سفر و کار کنند.

 

2.ویزای تحصیلی کانادا Study Visa

برای تحصیل در یک دوره بیش از 6 ماهه در یک دانشگاه معتبر کانادا باید ویزا و مجوز تحصیل دریافت کنید. گرفتن نامه پذیرش تحصیلی از آن دانشگاه و ارائه گواهی تمکن مالی و همچنین اثبات ترک کانادا پس از تحصیل از مهم ترین شرایط و مدارک اخذ ویزای تحصیلی کانادا از ایران است. تحصیل در کانادا می تواند مقدمات دریافت مجوز اقامت دائم این کشور را فراهم کند.

 

3.ویزای بازدید کننده یا توریستی Visitor Visa

اگر قصد سفر توریستی به کانادا را دارید، برای ورود به این کشور به یکی از این ویزاهای توریستی نیاز دارید:

ویزای یکبار ورود  Single Entry Visa : با این ویزا می توانید یک بار و برای مدت زمان مشخصی (حداکثر تا 6 ماه) به کانادا سفر کنید.

ویزای بازدید کننده چند بار ورود  Multiple Entry Visitor Visa : با این ویزا می توانید برای حداکثر 6 ماه بدون نیاز به درخواست مجدد، به کانادا وارد و خارج شوید. این نوع ویزا تا 10 سال (برای ایرانی ها تا 5 سال!) اعتبار دارد.

سوپر ویزا  Super Visa : با این ویزا والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ متقاضی که از قبل به عنوان شهروند یا مقیم دائم در کانادا زندگی می کند می تواند به کانادا سفر کند. متقاضی می تواند در اولین بازدید اولیه خود تا 24 ماه در کانادا اقامت کند!

مجوز سفر الکترونیکی  Electronic Travel Authorization : اگر قصد ورود به کانادا را دارید، مجوز تحصیل یا کار معتبر نیز ندارید و شهروند یک کشور معاف از ویزا هستید (این ویزا شامل ما ایرانی ها نمی شود!) باید برای مجوز سفر الکترونیکی (ETA) درخواست دهید.

ویزا کانادا - ویزا کانادا از شیراز - تور کانادا

ویزاهای اقامت دائم کانادا Permanent Residence

اگر قصد مهاجرت به کانادا و دریافت مجوز اقامت دائم این کشور را دارید، باید برای اقامت دائم کانادا اقدام کنید. همه مسیرهای مهاجرتی زیر به اقامت دائم کانادا منتهی می شوند:

1.برنامه اکسپرس اینتری Express Entry

اکسپرس اینتری سریع ترین و محبوب ترین مسیر کانادا برای دریافت اقامت دائم است. مدت زمان پردازش درخواست از طریق سیستم اکسپرس اینتری کمتر از 6 ماه است. سیستم اکسپرس اینتری 3 برنامه اصلی مهاجرت اقتصادی زیر را مدیریت می کند:

  • برنامه کارگران ماهر فدرال Federal Skilled Worker Program
  • برنامه مشاغل ماهر فدرال Federal Skilled Trades Program
  • برنامه کلاس تجربه کانادایی Canadian Experience Class

 

2. برنامه نامزدی استانی Provincial Nominee Program (PNP)

هر استان در کانادا، به جز استان کبک، برنامه های مهاجرتی خاص خود را دارند که به نام برنامه های نامزد استانی (PNP) شناخته می شود. ملاک و معیارهای واجد شرایط برای هر استان متفاوت است.

 

3. برنامه مهاجرت استان کبک Quebec Immigration

استان کبک از خودمختاری بیشتری در سیاست های مهاجرتی در مقایسه با دیگر استان های کانادا برخوردار است. متقاضیان ویزای موقت یا دائمی کانادا که قصد اقامت در استان کبک را دارند، باید قبل از درخواست به دولت فدرال، ابتدا برای تایید به استان مراجعه کنند. دو برنامه اصلی مهاجرتی استان کبک عبارت اند از:

  • کلاس تجربه کبک Quebec Experience Class
  • کارگر ماهر کبک Quebec Skilled Worker

 

4. برنامه اسپانسرشیپ (حمایت مالی) Sponsorship

اگر حداقل 18 سال دارید و از طریق تحصیل یا کار مجوز اقامت دائم کانادا را دریافت کردید، می توانید از والدین، همسر و فرزندان خود حمایت مالی کنید تا به کانادا بیایند. معیارهای واجد شرایط برای برنامه اسپانسرشیپ کانادا این است که یا شهروند کانادا باشید و یا دارای مجوز اقامت دائم این کشور باشید.

 

انواع ویزاهای کانادا

دولت کانادا انواع مختلفی از ویزاهای کانادا را صادر می کند که هر کدام برای اهداف خاصی مانند گردشگری، دیدارهای خانوادگی یا سفرهای کاری می باشند. به عنوان مجوز اولیه، ویزای کانادا راه ورود به این کشور را برای متقاضیان زیادی از سراسر جهان باز می کند تا فرصت ها و تجربیات متنوعی را در کانادا تجربه کنند.

انواع مختلف ویزای کانادا برای اهداف گوناگونی صادر می شود. نوع ویزای کانادا که باید برای آن درخواست کنید به عوامل مختلفی از جمله مدت زمان اقامت در کانادا و هدف از سفر شما بستگی دارد. ویزای یکبار ورود و چند بار ورود کانادا برای مقاصد مختلف صادر می شوند. مهم ترین، اصلی ترین و پرتقاضاترین ویزاهای کانادا عبارت اند از:

  • ویزاهای بازدید کننده کانادا Canada Visitor Visas
  • ویزاهای مهاجرتی کانادا Canada Immigrant Visas
  • ویزاهای کاری کانادا Canada Working Visas
  • ویزاهای تحصیلی کانادا Canada Student Visas

 

ویزاهای بازدید کننده کانادا Canada Visitor Visas

متقاضیانی که نه واجد شرایط ورود بدون ویزا به کانادا هستند و نه می توانند مجوز سفر الکترونیکی (eTA) را دریافت ‌کنند، باید به دنبال درخواست ویزای توریستی کانادا باشند. این متقاضیان می توانند با درخواست ویزای بازدید کننده از انواع ویزای توریستی کانادا به این کشور وارد شوند. شرایط صدور ویزای بازدیدکننده به ملیت متقاضیان، هدف از سفر و روش سفر آن ها بستگی دارد. شاید برای شما جالب باشد که مهاجرت به کانادا با ویزای توریستی نیز امکان پذیر است! از دیگر انواع ویزای اقامت موقت یا ویزای توریستی (TRV) کانادا موارد زیر را می توان نام برد:

  • سوپر ویزا Super Visa
  • ویزاهای دیپلماتیک یا رسمی Diplomatic or Official Visas
  • ویزای زایمان Visa for the Purpose of Giving Birth
  • ویزای تسهیل گری Facilitation Visa
  • ویزای کانادا برای اهداکنندگان عضو Canada Visa for Intending Organ Donors

* پس از ورود به مرز ورودی کانادا، افسر خدمات مرزی تعیین می کند که متقاضی می تواند کمتر یا بیشتر از 6 ماه در کانادا اقامت کند.

 

ویزاهای مهاجرتی کانادا Immigrant visas

متقاضیان خارجی که به دنبال مهاجرت به کانادا هستند، می توانند از طریق انواع مختلف ویزا و برنامه های آزمایشی جدید اقدام کنند. مثلاً متقاضیان کارآفرینی برای دریافت ویزای تجاری کانادا باید ویزای مهاجرت تجاری را دریافت کنند. هر ویزا دارای شرایط و مدارک متفاوت می باشد و متقاضیان باید حتماً قبل از ارائه درخواست همه الزامات و شرایط را بررسی کنند. ویزاهای مهاجرتی کانادا انواع مختلفی دارد که عبارت اند از:

  • ویزای اکسپرس اینتری Express Entry Visa
  • ویزای اقامت دائم Permanent Residence Visa برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم
  • ویزای مهاجرت تجاری Business Immigration Visa
  • ویزای اقامت دائم Permanent Residence Visa برای کارآفرینان و مالکان کسب و کار و مهاجرت کاری و راه اندازی کسب و کار در کانادا
  • ویزای حمایت از خانواده Family Sponsorship Visa
  • برنامه مهاجرت اقیانوس اطلس Atlantic Immigration Program
  • ویزای مراقب Caregiver Visa
  • ویزای استارت آپ Start-up Visa
  • ویزای خوداشتغالی Self-employed Visa
  • ویزای پناهندگی Refugee Visa

و برنامه های آزمایشی برای دریافت ویزای کانادا نیز عبارت اند از:

  • پایلوت مهاجرت روستایی و شمالی Rural and Northern Immigration Pilot
  • پایلوت کشاورزی-غذایی Agri-Food Pilot
  • پایلوت مسیرهای تحرک اقتصادی Economic Mobility Pathways Pilot

و دیگر انواع ویزاهای مهاجرتی که مختص برخی از مناطق و استان های کانادا هستند:

  • برنامه نامزدی استانی Provincial Nominees
  • برنامه کارگران ماهر منتخب کبک Quebec-Selected Skilled Workers

ویزا کانادا - ویزا مهاجرتی کانادا

ویزاهای کاری کانادا Working visas

بیشتر متقاضیان خارجی برای کار قانونی در کانادا نیاز به مجوز کار دارند. متقاضی ممکن است واجد شرایط یک مجوز کار از طرف کارفرما باشد که به وی اجازه می دهد برای یک کارفرمای خاص و برای یک دوره خاص کار کند. گاهی نیز متقاضی به یک مجوز کار آزاد نیاز دارد که به وی اجازه می دهد برای هر کارفرمای واجد شرایط در کانادا کار کند. مالکان کسب و کار، دانشجویان، کارگران موقت، مراقبان و کارگران کشاورزی می توانند مجوز کار آزاد کانادا را دریافت کنند.

 

ویزاهای دانشجویی کانادا Student visas

متقاضیان خارجی که به دنبال تحصیل در دانشگاه های معتبر یا موسسه های آموزشی تعیین شده (DLIs) در کانادا هستند، می توانند برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. همه متقاضیان خارجی قبل از سفر به کانادا برای تحصیل در دانشگاه های این کشور ملزم به اخذ مجوز تحصیل هستند.

* ذکر این نکته ضروری است که مجوز تحصیل ویزا نیست و اجازه ورود به کانادا را نمی دهد. ممکن است برخی از متقاضیان برای ورود به کشور کانادا به ویزای بازدید کننده یا eTA  نیز نیاز داشته باشند. در صورت تایید مجوز تحصیل، ویزای مناسب به همراه آن صادر خواهد شد.

 

برای دریافت ویزای کانادا چه مدارک و شرایطی باید داشته باشیم؟

برای دریافت هر نوع ویزای کانادا شرایط و مدارک متفاوتی وجود دارد. مدارک مورد نیاز به دسته ویزای مهاجرت، ویزای بازدیدکننده، ویزای دانشجویی، ویزای کاری، ویزای تجاری و غیره و نوع ویزا  Express Entry، Super Visa، Student Permit  و غیره بستگی دارد. مثلاً اگر می خواهید برای دریافت ویزای دانشجویی یا تحصیلی درخواست دهید باید نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کانادا، مدارک هویتی و گواهی تمکن مالی را ارائه دهید.

با این حال، مدارکی وجود دارد که صرف نظر از نوع ویزا برای درخواست همه ویزاهای کانادا مورد نیاز است. تقریباً همه متقاضیان برای درخواست ویزای کانادا به مدارک زیر نیاز دارند:

فرم درخواست ویزا

برای درخواست‌ همه نوع ویزای کانادا باید فرم درخواست مربوطه را تکمیل و ارسال کنید.

اطلاعات بیومتریک

بیشتر برنامه های درخواست ویزای کانادا به ارائه داده های بیومتریک از جمله عکس و اثر انگشت متقاضی نیاز دارند. ارائه این اطلاعات ممکن است در مرکز درخواست ویزا انجام شود. مدت زمان صدور ویزای کانادا بعد از انگشت نگاری برای ویزای توریستی معمولاً در حدود 36 روز کاری است.

پاسپورت با اعتبار کافی

همه متقاضیان در زمان درخواست ویزای کانادا باید دارای پاسپورت یا سند مسافرتی معتبر باشند. همچنین ممکن است از متقاضیان خواسته شود که کپی این مدرک را نیز ارائه دهند.

اثبات تمکن مالی کافی

متقاضیان بر اساس نوع ویزای درخواستی خود باید اثبات کنند که دارای توانایی مالی کافی به منظور تامین هزینه های زندگی خود در مدت اقامت در کانادا می باشند. برای هر نوع ویزا ارائه اسناد و مدارک مالی خاصی مورد نیاز است.

 

 

زمان رسیدگی به درخواست ویزای کانادا

مدت زمان مورد نیاز برای پردازش ویزای کانادا به پاسپورت یا مدارک هویت متقاضی، ملیت و نوع ویزا بستگی دارد. مثلاً جواب ویزای کانادا بعد از انگشت نگاری برای یک شهروند آمریکایی ممکن است در حدود ​​37 روز باشد، در حالی که مدت زمان دریافت ویزای کانادا از ایران برای یک ایرانی ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد!

 

هزینه ویزای کانادا

برای درخواست ویزای کانادا متقاضی باید هزینه های اخذ ویزا را پرداخت و رسید آن را ارسال کند. هزینه های اخذ ویزای کانادا از ایران به دسته و نوع ویزا بستگی دارد. برخی از هزینه های ویزای کانادا 1403 برای ایرانی ها که از پرتقاضاترین ویزاها می باشند، عبارت است از:

نوع ویزای کاناداهزینه
ویزای توریستی100 دلار کانادا
ویزای دانشجویی/تحصیلی155 دلار کانادا
مجوز اقامت موقت200 دلار کانادا
مجوز اقامت دائم PR515 دلار کانادا
پردازش و رسیدگی به ویزای کانادا1.625 دلار کانادا
بیومتریک و انگشت نگاری85 دلار کانادا

 

 

پیگیری ویزای کانادا بعد از انگشت نگاری

یکی از مشکلات دریافت ویزای کانادا در حال حاضر طولانی شدن جواب ویزای کانادا است. این امر موجب نگرانی و بلاتکلیفی متقاضیان می شود. به طور معمول جواب ویزای کانادا بعد از انگشت نگاری بر اساس نوع ویزا از حدود یک ماه تا یک سال طول می کشد.

 

 

سخن پایانی

در این مطلب به ارائه اطلاعات لازم در مورد ویزای کانادا پرداختیم. ویزاهای کانادا بر اساس هدف متقاضی از سفر به این کشور در انواع مختلفی وجود دارند، از ویزای تحصیلی و دانشجویی گرفته تا ویزای کاری، ویزای سرمایه گذاری و ویزاهای اقامت موقت و دائم. متداول ترین و پرتقاضاترین ویزای کانادا برای ما ایرانی ها ویزای تحصیلی و ویزای توریستی کانادا است.

برای دریافت ویزای توریستی کانادا از نوع یک بار ورود و مولتی مشاوران گروه مسافرتی گردشگران شیراز راهنمایی های خوبی به شما ارائه می دهند. این گروه مسافرتی با تدارک تورهای داخلی و خارجی سفر به توریستی ترین کشورهای جهان را با خدمات عالی تورها و همچنین قیمت مناسب برای همه شما امکان پذیر کرده است.

 

 

سوالات متداول

  1. هزینه های دریافت ویزای توریستی کانادا 1403 چقدر است؟

هزینه ویزای توریستی 100 دلار کانادا برای هر نفر است و هزینه پردازش بیومتریک 85 دلار کانادا است. دارا بودن گواهی تمکن مالی حداقل 2.000 دلاری برای هر متقاضی به ازای هر ماه اقامت در کانادا نیز الزامی است.

  1. برای اخذ ویزای کانادا چه آزمون هایی لازم است؟

شرایط آزمون بر اساس نوع ویزا متفاوت است. رایج ترین آزمون، آزمون آیلتس زبان انگلیسی است.

  1. چگونه ویزای کانادا بگیرم؟

دریافت ویزای کانادا تا حد زیادی به ملیت و هدف شما از سفر بستگی دارد. بیشتر متقاضیان باید مراحل زیر را طی کنند: انتخاب دسته و نوع ویزا، ارائه مدارک درخواستی خود به صورت آنلاین یا روی کاغذ، ارسال پاسپورت و پیروی از هرگونه دستورالعمل از سوی افسر ویزا.

اشتراک گذاری :

Picture of گردشگران شیراز

گردشگران شیراز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
نوع تور را انتخاب کنید
شعبه شیرازمال: 07191009291

بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲- مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم - واحد ۲۰۴

شعبه رودکی: 07191009293

بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران