گردشگران شیراز لوگو

آخرین مقالات و نوشته ها

تورهای ویژه

مشاوره و رزرو تور

071-91009291

شیرازمال

071-91009293

رودکی

هم‌اکنون پاسخگوی شما هستیم

تور داخلی

همه چیز درباره قلعه رودخان

سرفصل های مقاله

تاریخچه قلعه رودخان

یکی از مشهورترین و مستحکم‌ترین قلعه‌های ایران قلعه رودخان است که در استان گیلان واقع شده است. این قلعه در سال ۱۸۳۰ میلادی توسط یک ایران‌شناس لهستانی به نام «الکساندر خودزکو» پیدا شد. تور داخلی

به اعتقاد تاریخ‌دان‌ها ساخت بنای قلعه رودخان به زمان سلسله‌ ساسانیان و حمله‌ اعراب به ایران برمی‌گردد. البته استحکام بالای این قلعه و همچنین موقعیت فوق‌العاده‌‌ نظامی آن باعث شد تا در دوران سلجوقیان هم بازسازی شده و مورد استفاده‌ اسماعیلیان الموت قرار بگیرد.

همچنین در زمان سلسله‌ صفویان این قلعه تجدید بنا شد تا مورد استفاده‌ «سلطان حسام‌الدین» فرمانروای «بیه‌پس» قرار بگیرد. او که از اطاعت صفویان سرپیچی کرده بود، قصد داشت از دژ قلعه رودخان برای دفاع و مبارزه استفاده کند. بر روی کتیبه‌ای که از سردر ورودی قلعه کشف شده و اکنون در موزه‌ رشت نگهداری می‌شود نوشته شده است:

«این قلعه که به نام قلعه‌ حسامی است نخستین بار در سال نهصد و هجده تا سال نهصد و بیست و یک به امر سلطان حسام الدین بن امیره دباج بن امیره علاء الدین اسحقی تجدیدبنا شد. این کتیبه را کمال الدین بن محمد گیلانی نوشت. عبارات آن از خان احمد شیروانی و تحریر آن از ابن حسین الخراسانی است».

وجود رودخانه و جنگل‌های انبوه فراوان باعث شده است که این قلعه موقعیت دفاعی و نظامی فوق‌العاده‌ای داشته باشد و در طول تاریخ مورد توجه قرار بگیرد. تور داخلی

به دلیل ارزش تاریخی این بنا و اشیای تاریخی متعدد کشف شده در این محل، در سال ۱۳۵۰ شمسی قلعه رودخان در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت و ماندگار شد.

قلعه رودخانمعماری قلعه رودخان تور داخلی

یکی از دلایلی که این قلعه از نظر نظامی دارای اهمیت بوده و مورد توجه قرار می‌گرفته مصالح به کار رفته در ساختمان‌ها و نوع معماری آن است.

قلعه رودخان وسعتی برابر با ۲٫۶ هکتار دارد. این قلعه روی دو قله ساخته شده است و ارتفاع آن بین ۶۷۰ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا است. برج و باروهای آن طولی برابر با ۱۵۰۰ متر و ارتفاع ۱۵ متر دارند. تور داخلی

آجر، سنگ، چوب، ملات، ساروج و آهک از جمله مصالحی هستند که در ساخت این بنا به کار رفته‌اند. استفاده از مصالح مستحکم در کنار موقعیت جغرافیایی خاص قلعه و همچنین نوع معماری، قلعه رودخان را به دژی نفوذناپذیر برای ارتش دشمن تبدیل کرده بود.

پله های قلعه رودخان

این دژ استوار در ارتفاع بالایی قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید از پله‌های زیادی عبور کنید. اما تازه وقتی به بالای آن می‌رسید می‌فهمید بالا رفتن از آن همه پله ارزشش را داشته است. تور داخلی

اکثر مواقع این دژ در مه زیبایی فرو رفته است و وقتی از بالا به زیر پای خود نگاه می‌کنید چیزی جز زیبایی به چشمتان نمی‌آید. همچنین عبور رودخانه و وجود دستفروش‌های محلی در مسیر رسیدن به  قلعه باعث شده است که بازدید از آن بسیار جذاب باشد.

به قلعه رودخان «قلعه‌ هزارپله» هم گفته می‌شود. دلیل این نامگذاری وجود پله‌های فراوان برای دسترسی به آن بوده است. در گذشته این قلعه حدود ۹۳۰ پله داشته است.

البته اکنون برای رسیدن به این قلعه پله‌های جدیدی ساخته شده است که در حدود ۱۶۲۰ تا هستند. ساخت این پله‌ها از سال ۱۳۷۸ آغاز شد و در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید.

راهنمای سفر به قلعه رودخان تور داخلی

امکان ندارد به گیلان سفر کنید و محلی‌ها به شما پیشنهاد بازدید از دژ رودخان را ندهند. این بنای زیبا بالای روستای «رودخان» در فاصله‌ ۵۳ کیلومتری رشت، ۳۰ کیلومتری شهر زیبای فومن و ۴۵ کیلومتری ماسوله قرار گرفته است.

تور داخلی

بهترین فصل سفر به قلعه رودخان

جاذبه‌های گردشگری در هر فصلی زیبایی خاص خودشان را دارند. قلعه رودخان هم از این قاعده مستثنی نیست.

دیدن این قلعه در پاییز وقتی درختان لباس رنگارنگ بر تن کرده‌اند یا در فصل زمستان وقتی این دژ در میان برف خفته است برای هر طبیعت‌گردی وسوسه‌کننده است.

اما بهتر است بدانید که بهترین زمان سفر به قلعه رودخان نیمه‌ اول سال و به خصوص فصل بهار است. تور داخلی

در این فصول میزان بازدید از قلعه رودخان به بیشترین حد خود می‌رسد. هوای معتدل این منطقه به ویژه در فصل بهار باعث می‌شود بسیاری این فصل را برای سفر به قلعه رودخان انتخاب کنند.

قطعاً طبیعت زیبای این منطقه در فصل پاییز و زمستان هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. به خصوص در پاییز که برگ‌ریزان است و دید بهتری خواهید داشت. تور داخلی

شرایط سفر و بازدید از دژ رودخان

به دلیل وجود پله‌های زیاد در مسیر دسترسی به قلعه، بازدید از آن برای سالمندان، کودکان و افرادی که دارای مشکلات جسمی هستند ممکن نیست.

برای بازدید از قلعه‌ رودخان باید بلیت تهیه کنید که هزینه‌ آن سه هزار و پانصد تومان است. همچنین اگر با ماشین شخصی به این منطقه بروید باید هزینه‌ پارکینگ را هم پرداخت کنید که آن هم برابر با ۱۰ هزار تومان است.

ساعت بازدید از مجموعه‌ قلعه رودخان از ۸ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر است.

اشتراک گذاری :

گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

تورهای ویژه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانه
جستجو
اعلان ها

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com