گردشگران شیراز لوگو

آخرین مقالات و نوشته ها

تورهای ویژه

مشاوره و رزرو تور

071-91009291

شیرازمال

071-91009293

رودکی

هم‌اکنون پاسخگوی شما هستیم

معبد سفید (Wat Rong Khun) تایلند

معبد سفید یا وات رانگ کان در تایلند

سرفصل های مقاله

در سراسر دنیا معابد باشکوه و بی‌نظیری وجود دارد که هر بیننده‌ای را متحیر خود می‌کند و اوج هنر و خلاقیت معمار آن را به نمایش می‌گذارد. در این مقاله از گردشگران شیراز قصد داریم به معرفی معبد وات رانگ کان که معبدی سفید در استان چیانگ ری تایلند است بپردازیم.

معابد بسیاری در گوشه و کنار دنیا وجود دارد که هر کدام نمایی از هنر و خلاقیت معمار خود است. هر سرزمینی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و همچنین مذاهبی که در آن وجود دارد خاستگاه معابد مختلف و متنوعی است؛ در این میان سرزمین تایلند نیز با معابد بی‌نظیری که دارد مورد توجه بسیاری از گردشگران از سرزمین‌های مختلف است. یکی از منحصر به فردترین معابد دیدنی در تایلند، معبد وات رانگ کان (Wat Rong Khun) که به معبد سفید شناخته می‌شود است که در استان «چیانگ ری» (Chiang Rai) تایلند قرار دارد و بازدیدکنندگان بسیاری چه از خود تایلند و چه از کشورهای دیگر را به سمت خود جذب می‌کند و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا گذری به این معبد فوق‌العاده داشته باشیم و به دانستنی‌های آن پی ببریم

معرفی جزیره فی فی عروس تایلند

تور خارجی تایلند

تاریخچه معبد سفید

معبد سفید یا وات رانگ کان در تایلند

در اواخر قرن بیستم که اصل معبد «وات رانگ کان» در وضعیت نامناسبی قرار داشت ترمیم آن آغاز شد، اما به دلیل کمبود بودجه مراحل بازسازی آن متوقف شد.

در این میان هنرمند توانا، Chalermchai Kositpipat که زاده چیانگ رای بود تصمیم به بازسازی و ساخت این قلعه با سرمایه خویش گرفت و به منظور یادگیری و مراقبه مردم از آموزه‌های بودایی کار خود را شروع کرد. کار ساخت و بازسازی این معبد همچنان ادامه دارد و برآورد شده است که تا سال ۲۰۷۰ این پروژه تکمیل می‌شود.

تور خارجی تایلند

معبد سفید، معبدی منحصر به فرد

تور خارجی

وات رانگ کان با داشتن رنگ سفید که نشانی از پاکی و خلوص است و همچنین تکه شیشه‌های بکار رفته که نمادی از خرد بودا و تعالیم بودایی محسوب می‌شود، معبدی منحصر به فرد و خاص است. زمانی که نور خورشید به این معبد می‌تابد زیبایی و شکوه آن دو چندان می‌شود. این معبد به سبک معماری معابد بودایی ساخته شده است.

در سال ۲۰۱۴ زلزله‌ای منجر به خسارت بسیاری به بخش‌های مختلف این معبد شد و پس از بازرسی‌های تیم مهندسی، Chalermchai Kositpipat اعلام کرد که در طی دو سال دوباره این معبد را به شکل قبل خود باز خواهد گرداند و زندگی خود را وقف ترمیم و بازسازی آن خواهد کرد.

سازه‌های معبد و نماد آن‌ها

معبد سفید تایلند

هر بخش از معبد سفید دارای معانی مختلفی است و بیننده را تشویق می‌کند تا به درک بیشتری نسبت به آموزه‌های بودا بپردازد و از وسوسه‌ها، خواسته‌های دنیوی و هر چیزی که با حرص و طمع همراه باشد دوری کند.

پل چرخه تولد دوباره (The bridge of the cycle of rebirth)

پل چرخه تولد دوباره- معبد سفید تایلند

برای دسترسی به Ubosot ساختمان اصلی معبد باید از یک پل که دریاچه‌ کوچکی در زیر آن قرار دارد عبور کرد. در مقابل پل صدها دست وجود دارد که هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند.

دست‌ها نشانی از میل و آرزوهاست و این منطقه نمادی از رنج و جهنم است. گذر از این پل و رسیدن به Ubosot نشان‌دهنده عبور از چرخه مرگ و تولدی دوباره به دور از رنج و غم است.

این راه معرف راه سعادت است که برای رسیدن به آن باید از تمایلات دنیوی و هر حرص و طمعی گذر کرد. در کنار دریاچه دو مجسمه «کیناره» (Kinnaree) که موجودات اساطیری بودایی هستند که نیمه انسان و نیمه پرنده هستند در زیباترین شکل ممکن وجود دارد.

دروازه بهشت (Gate of Heaven)

معبد سفید تایلند

پس از عبور از پل، بازدیدکنندگان به «دروازه بهشت» می رسند که دو مجسمه از نمایندگان مرگ و «راحو» (Rahu) در آنجا وجود دارد که سرنوشت مرگ را تعیین می‌کنند. همچنین در مقابل بخش اصلی و پس از عبور از دروازه بهشت، چند تصویر دیدنی از مدیتیشن بودا نصب شده است.

The ubosot

 معبد سفید تایلند

مهمترین ساختمان وات رانگ کان، ubosot است که ساختمانی سفید به همراه قطعات شیشه‌ای است که با بازتابش نور خورشید، شکوه و جلال آن دوبرابر می‌شود. این ساختمان که بسیار پر زرق و برق است از عناصر طراحی معابد کلاسیک شمالی تایلندی، نظیر سقف‌های سه لایه و مارهای «نگا» (Naga) استفاده شده است.

تور خارجی تایلند

نقاشی‌های بسیاری از داستان‌های بودایی بر دیوارهای معبد وجود دارد و همچنین نقاشی‌هایی که به شرح خوبی و بدی می‌پردازد.

خرید تور خارجی تایلند

 معبد سفید تایلند

ساختمان طلایی (The golden building)

 ساختمان طلایی-معبد سفید تایلند

این ساختمان به دلیل رنگ طلایی خود بسیار برجسته است و بسیار زیبا و مجلل است. این بخش نمادی از بدن انسان است در صورتیکه ubosot با رنگ سفید نمادی از ذهن انسان است .

طلا نمایانگر چگونگی تمرکز انسان بر روی تمایلات و هزینه‌های دنیوی است و ساختمان طلایی این ایده را نشان می‌دهد که شایستگی و تمرکز بر روی ذهن، به جای چیزهای مادی ارجحیت بالاتری دارد.

نحوه دسترسی به معبد

وات رانگ کان در تایلند

معبد سفید در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر چیانگ رای قرار دارد و راحت‌ترین راه برای دستیابی به آن استفاده از تاکسی‌های در نظر گرفته شده برای معبد است که نزدیک به ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. علاوه‌ بر این، اتوبوس‌هایی هم وجود دارد که طول سفر با استفاده از آن‌ها ۳۰ دقیقه است.

تور خارجی تایلند

هزینه ورودی و ساعات کاری معبد

معبد سفید یا وات رانگ کان در تایلند

معبد سفید در آخر هفته‌ها و تعطیلات سراسری بیشترین بازدید را دارد و هر روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر برای بازدید عموم باز است. هزینه ورودی برای هر فرد ۵۰ بات تایلندی یعنی ۵۰۰۰ تومان است.

نکته مهمی که باید توجه کرد این است که قبل از وارد شدن به معبد باید کفش‌های خود را در بیاورید و عکس گرفتن از داخل معبد نیز ممنوع است.

اشتراک گذاری :

گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

تورهای ویژه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانه
جستجو
اعلان ها

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com