گردشگران شیراز لوگو

آخرین مقالات و نوشته ها

تورهای ویژه

مشاوره و رزرو تور

071-91009291

شیرازمال

071-91009293

رودکی

هم‌اکنون پاسخگوی شما هستیم

شهرستان فیروز آباد

سرفصل های مقاله

درباره فیروز آباد

فیروزآباد یکی از شهرهای باستانی و بسیار کهن ایران مربوط به دوره ساسانی است که در استان فارس واقع شده است این شهرستان در فاصله سه کیلومتری محوطه باستانی گور واقع شده است.

نژاد و زبان فیروز آباد

تاریخچه در مقاله شهرستان فیروز آباد

شهر فیروزآباد در زمان و توسط اردشیر بابکان بنا نهاده شد. وی در دوران حاکمیت اردوان پنجم اشکانی با انتخاب فیروزآباد به عنوان پایتخت خود موفق شد بر اردوان پیروز شود. شهر فیروزآباد توانست در تمام دوران حاکمیت ساسانیان یکی از پنج ایالت فارس بوده و همچنین در دوره اسلامی اهمیت و شهرت خود را حفظ نمود. معماری شهرستان فیروزآباد به صورت دایره ای شکل بوده که می توان گفت تنها شهر گرد با معماری دایره ای شکل در تمام جهان به شمار می آید.

مردم‌شناسی، نژاد و زبان

تاریخچه

مردم فیروزآباد از لحاظ نژاد و زبان یکسان نیستند اکثر مردم این شهر فیروزآبادی اصیل و فارسی زبان هستند و گویش آنها نزدیک به گویش تاجیکی است برخی از طوایف در فیروز آباد دارای گویش لری هستند که در عصر معاصر در این منطقه ساکن شده اند. برخی دیگر از ساکنان این شهرستان ترک قشقایی هستند که به زبان ترکی تکلم دارند. همه مردم این شهرستان به شغل کشاورزی سرگرم هستند و از غذاهای سنتی و محلی این شهرستان زیبا می توان آش دوغ و بریشلیگ را معرفی کرد.

سوغات: سوغات شهر فیروز آباد صنایع دستی مانند قالی، قالیچه، گلیم و جاجیم و همچنین گلاب و عرقیات است.

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در مقاله شهرستان فیروز آباد

جذابیتهای فیروز آباد

شهر فیروزآباد به خاطر داشتن سابقه کهن تاریخی دارای آثار باستانی بسیاری است که یکی از مکان های پر جاذبه فارس به شمار می آید به همین دلیل مجال پرداختن به تمامی جاذبه ها امکان پذیر نیست بنابراین به مهم ترین جاذبه های این شهر اشاره می کنیم:

  • کاخ اردشیر بابکان یا آتشکده فیروزآباد: این کاخ دارای تالارهای تو در تو بوده که پس از گذشت دو قرن گچ بری های این بنا هنوز پا برجاست.
  • مینارمیلو: این منار چهار گوش از جنس سنگ خارا و ملاط گچ ساخته شده که از سازه های مرتفع دوره ساسانی می باشد.
  • نقش برجسته پیروزی اردشیر: این جاذبه در فاصله دو کیلومتری نقش برجسته تنگاب واقع شده است این نقش برجسته که بر روی کوه حکاکی شده است از سده دوره میلادی به یادگار مانده است.

مکان های دیدنی فیروز آباد

  • چهار طاقی کنار سیاه: این بنا از آثار به جا مانده دوره ساسانی است که در تاریخ 11 دی ماه سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردید.
  • قلعه دختر فیروزآباد: این قلعه در فاصله شش کیلومتری فیروزآباد واقع شده است که در اواخر دوره اشکانیان و قبل از شورش علیه اردوان بنا نهاده شده است
  • روستای گردشگری رودبال: این روستا در فاصله 20 کیلومتری فیروزآباد قرار گرفته است که به دلیل دارا بودن رودخانه یکی از زیبا ترین روستاهای گردشگری به حساب می آید.
  • تنگ هایقر: معروف ترین و زیباترین جاذبه طبیعی که در فاصله 35 کیلومتری شهر فیروزآباد قرار دارد و به گرند کنیون ایران شهرت دارد.
  • مهانپذیر جهانگردی: مهمترین اقامتگاه برای مسافران به شمار می آید که در میدان گاز واقع شده است و از امکانات رفاهی بسیار خوبی برخوردار است.

اشتراک گذاری :

گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

تورهای ویژه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانه
جستجو
اعلان ها

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com