گردشگران شیراز لوگو

آخرین مقالات و نوشته ها

تورهای ویژه

مشاوره و رزرو تور

071-91009291

شیرازمال

071-91009293

رودکی

هم‌اکنون پاسخگوی شما هستیم

راهنمای سفر به سریلانکا

سرفصل های مقاله

گروه مسافرتی گردشگران شیراز در این مقاله راهنمای سفر به سریلانکا شما را با تمام جذابیتهای این جزیره زیبا آشنا می کند. در سریلانکا ساحل های بزرگ، آثار تاریخی، غذاهای خوشمزه و ارزان و مردم مهمان نواز را می توانید ببینید. کمتر کشوری است که بیشتر آثار و جاذبه هایش ثبت یونسکو شده باشد. آثار تاریخی سریلانکا به 2000 سال قبل بر میگردد جایی که صومعه ها با تزئینات زیبا شده اند. در تورهای سافاری که برگزار می شود شما می توانید باغ وحش را از نزدیک لمس کنید و شما را به تماشای فیل ها، بوفالوها، پلنگ ها و پرندگان زیبا و رنگارنگ می برند.
تمام جاذبه های گردشگری در سریلانکا نزدیک هم هستند، در ساحل شنا کنید و آفتاب بگیرید، در معابد مدیتیشن کنید، در دهکده ها قدم بزنید و از غذاهای محلی آنجا لذت ببرید. سریلانکا یک مقصد گردشگری بسیار زیبا و در عین حال مقرون به صرفه است. در سریلانکا شما می توانید هم از تفریحات آبی و غواصی لذت ببرید هم از طبیعت سرسبز و بکر در مناطق مرتفع.

راهنمای سفر به سریلانکا

وضعیت آب‌و‌هوایی در مقاله راهنمای سفر به سریلانکا

آب و هوای سریلانکا به طور کلی استوایی است که به دو فصل گرم و خشک تقسیم می شود و میانگین دما حدودا 30 درجه است. دمای هوا در Nuwara Eliya که در ارتفاعات قرار دارد بعضی وقت ها تا 16 درجه کاهش پیدا می کند و در منطقه  Batticaloa دما تا 32 درجه هم می رسد. در ماه های دسامبر و ژانویه هوا سرد و در ماه های آوریل و آگوست هوا گرم ترین حالت ممکن را دارد.

بهترین زمان به سریلانکا

در ماه های می تا سپتامبر در جنوب و غرب سریلانکا باران می بارد در حالی که در شمال و شرق این کشور اکتبر تا ژانویه فصل بارانی است. به طور کل به سریلانکا شما می توانید هر زمانی که بخواهید سفر کنید چون اگر در منطقه ای بارانی باشد در منطقه دیگر هوا آفتابی است. اما پیشنهاد ما به شما در فصل خشک که برای سواحل شرقی از آوریل تا نوامبر و از دسامبر تا مارس برای سواحل غربی هست، سفر کنید. در جولای و آگوست هم به دلیل جشنواره ها زمان خوبی هست برای سفر به این کشور و حتما از قبل هتل خود را رزرو کنید

هزینه‌ها

اگر یک ماه زودتر از سفر خوب بتوانید هتل خود را رزرو کنید می توانید تخفیف خوبی بگیرید. برای پرواز هم از چند روز قبل سایت های رزرو آنلاین را بررسی کنید که بتوانید پایین ترین قیمت بلیت را خریداری کنید. مثلا در آخر شب یا اول صبح قیمت ها معمولا پایین تر است. اگر با هواپیمای ارزان سفر کردید حتما غذا با خود به همراه داشته باشید چون معمولا غذاهای این هواپیما ها گران است و سعی کنید اضافه بار نداشته باشید که بخواهید هزینه اضافه بار متقبل بشید. همه کشورها قسمت های توریستی دارند که هزینه ها در این مناطق بالاتر است. برای اینکه بتوانید از هزینه های اضافی این منطقه ها دور باشید با یکی از محلی های آنجا میتوانید ارتباط بگیرید و از تجربیاتش استفاده کنید. مثلا میتوانید به جای رفتن به رستوران های گران و شیک، غذاهای خیابانی را امتحان کنید که خیلی هم لذیذ و خوشمزه هستند. البته خودتان هم میتوانید آشپزی کنید اگر امکاناتش را داشته باشید و از بازارهای مواد غذایی انواع میوه ها و سبزیجات خود را تهیه کنید. میوه هایی که در سریلانکا وجود دارند بسیار متنوع و خوشمزه هستند.

از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

نوع وسیله نقلیه ای رو که انتخاب می کنید بستگی به منطقه، برنامه سفر و تعداد کسانی که همراه شما هستند، دارد. و سیله نقلیه رایجی که در سریلانکا می توانید پیدا کنید توک توک یا سه چرخه  هستند. توک توک بهترین و راحترین روش برای گشتن در شهرها و بازید از جاذبه ها است.

دیدنی های سریلانکا

متاله (Matale)

یکی از جاذبه های دیدنی سریلانکا، سیگیریا است که در شمال منطقه متاله که فاصله کمی تا شهر دامبولا دارد. این اثر یک ستون صخره ای به ارتفاع 200 متر است که از بالای آن می توانید دیگر جاذبه های نزدیک آن را ببینید. در زمان های گذشته، پادشاه کاسیاپا در سال های 477 تا 495 این منطقه را پایتخت خود اعلام کرده بود و قصر خود را در بالای این صخره ها درست کرده بود که روی دیوارهای قصر با نقاشی های رنگی تزیین کرده است. وقتی به سمت این صخره می روید، دیوازه ای به شکل یک شیر بزرگ وجود دارد که اسم این منطقه برگرفته از نام همین دروازه است. بعد از مرگ پادشاه این کاخ متروکه شد و تا قرن چهاردهم صومعه بودایی بوده است. این آثار ثبت میراث جهانی یونسکو شده است و جزء بهترین نمونه های شهرسازی در زمان های گذشته محسوب می شود.

معبد دندان مقدس

راهنمای سفر به سریلانکا

معبد دندان مقدس یا سریدالادا مالیگاوا یک معبد بودایی که است که در شهر کاندی قرار دارد. این معبد در کنار چند قصر پادشاهی قرار دارد که این قصرها متعلق به امپراتوری کاندی بوده است. در این معبد از دندان بودا نگهداری می کنند و از زمان های گذشته اهالی این منطقه اعتقاد داشتند که هرکسی این دندان را داشته باشد می تواند حکومت کشور را به دست گیرد. آخرین کسی هم که در سریلانکا پادشاهی کرد کاندی بود و به دلیل وجود این معبد، به عنوان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در این معبد سه بار در روز مراسم مذهبی برگزار می شود که چهارشنبه ها مراسم نمادین شست و شوی دندان است. برای شست و شو از آب معطری که در آن گل های  Nanumura Mangallaya قرار دارد، استفاده می کنند. اهالی آنجا اعتقاد دارند که این آب شفا بخش است و بعد از پایان مراسم از این آب بین افراد حاضر در مراسم توزیع می کنند.

معبد طلایی دامبولا

جاذبه های سریلانکا

غار معبد دامبولا یا معبد طلایی دامبولا در مرکز سریلانکا قرار دارد. این معبد در 148 کیلومتری شرق کلمبو و 72 کیلومتری شمال کاندی است. این مجموعه ثبت میراث جهانی یونسکو شده است. بزرگترین معبد غاری که در سریلانکا وجود دارد معبد دامبولا است که 160 متر ارتفاع دارد. در اطراف دامبولا حدود  80 غار دیگه ثبت شده است. در 5تا  از این غارها نقاشی های دیواری و تندیس های زیادی وجود دارد و تمام این نقاشی ها و تندیس ما مربوط به زندگی گاتاما بودا است. در کل ۱۵۳ تندیس بودا، سه تندیس از پادشاهان سریلانکا و چهار تندیس از الهه‌ها و خدایان در این مجموعه قرار دارد. نقاشی هایی که روی دیوار کشیده شده است مساحتی حدود 2100 کیلومتر مربع را در برگرفته است که این تصاویر از اولین موعظه ی بودا و وسوسه ی دیو مارا است. در زمان های گذشته افرادی قبل از ورود آیین بودا به سریلانکا در این غارها زندگی می کردند چون در این محل ها اسکلت هایی که مربوط به 2700 سال پیش است، کشف شده است.

پرورشگاه فیل پیناوالا

در دهکده ی پیناوالا که در 13 کیلومتری شهر Kegalle قرار دارد، پرورشگاه فیل های محلی وجود دارد که در سال 2011، 39 فیل نر و 49 فیل ماده که از 3 نسل هستند، در این پرورشگاه زندگی می کنند.

خوردنی های سریلانکا

Kottu

غذاهای معروف در سریلانکا

این غذا از یک نانی به نام  godhamba roti، تخم مرغ، گوشت و پنیر درست می شود.

Hoppers

خمیر این غذا از آرد برنج، شیرنارگیل و ادویه جات تهیه می شود. این غذا در دوحالت طبخ می شود، بخارپز با سرخ کردن. این غذا در 2 طعم که یکی شور که با شیر و تخم مرغ درست میشود و دیگری طعم شیرین که عبارت اند از vandu appa و pani appa تهیه می شود. با این غذا سسی به نام lunu miris سرو می شود که از پیاز قرمز و ادویه جات درست می شود.

Lamprais

این غذا مجموعه ای از برنج، گوشت، بادمجان و انواع سبزیجات که در برگ موز پیچیده می شود، درست می شود. این غذا به دلیل حجم زیادی که دارد غذای مناسبی برای مهمانی ها و دورهمی ها محسوب می شود.این غذا دوبار طبخ می شود، یکبار برنج و دیگر مواد جدا پخته می شود و بار دیگر همگی در برگ موز پیچیده می شوند و در فر قرار داده می شود. به همین دلیل باعث می شود که غذا طعم فوق العاده ای داشته باشد.

Kool

یک نوع غذای دریایی است که در آن انواع آبزیان وجود دارد. به غیر از این از آلو و اسفناج هم استفاده می کنند.

Roti

این نان، جزو دسته‌ی نان‌های غیر حجیم یا مسطح قرار می‌گیرد که با آرد گندم تهیه می‌شود. این نان انواع مختلفی دارد یکی از انواع آن thengappu roti نام دارد که در تهیه‌ی خمیر آن از نارگیل خردشده استفاده می‌شود. نوع دیگر Uraippu roti نام دارد که برای تهیه‌ی آن داخل خمیر از موادی چون فلفل سبز و پیاز خورد شده هم استفاده می‌کنند.

دسرها و شیرینی‌ها

یکی از دسرهای رایج در سریلانکا، kevum نام دارد. این دسر یک نوع کیک روغنی است که با آرد برنج و شیره‌ی قند تهیه می‌شود. خمیر این شیرینی را در روغن سرخ می‌کنند تا طلایی مایل به قهوه‌ای شود. این دسر هم انواع مختلفی دارد. مثلا برای تهیه‌ی یکی از انواع آن که Moong Kevum نام دارد از آرد یک نوع لوبیا استفاده می‌کنند و قبل از سرخ کردن آن را به شکل الماس در می‌آورند.

از دیگر شیرینی‌های سریلانکا می‌توان موارد زیر را نام برد:

Aluwa: یک نوع شیرینی که با آرد برنج و به شکل الماس تهیه می‌شود.

Bibikkan: یک شیرینی با ظاهری شبیه به کیک که با آرد گندم، شیره‌ی نارگیل و نارگیل خرد شده تهیه می‌شود و مخصوص مناطق ساحلی است.

Kokis: نوعی غذا با ظاهری شبیه بیسکوییت ترد که از آرد برنج و شیر نارگیل تهیه می‌کنند.

Pushnambu: نوعی شیرینی با ظاهری شبیه کیک که از شیره‌ی نارگیل و آرد گندم تهیه می‌شود.

اشتراک گذاری :

گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

تورهای ویژه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانه
جستجو
اعلان ها

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com