آشنایی با موزه لوور پاریس

آشنایی با موزه لوور پاریس - موزه لوور پاریس - تور پاریس - تور اروپا

اگر می خواهید در مورد بزرگترین موزه در جهان با گنجینه ای بی نظیر از تاریخ کهن سرزمین های باستانی به ویژه ایران بدانید، خواندن این مقاله در مورد آشنایی با موزه لوور پاریس کمک زیادی به شما می کند.

سالانه میلیون‌ها گردشگر بین المللی برای بازدید از موزه لوور و بسیاری فقط برای دیدن نقاشی معروف مونالیزا به کشور فرانسه سفر می کنند. اما به جز آن بانوی معروف و لبخندش، واقعاً از موزه لوور چه می دانید؟ ما کارشناسان گروه مسافرتی گردشگران شیراز در این مقاله در مورد حقایق شگفت انگیزی در مورد موزه لوور برای شما می گوییم که حیف است در سفر به شهر پاریس و بازدید از این موزه از آن ها اطلاع نداشته باشید.

 

موزه لوور Louvre Museum در یک نگاه

تاریخ تاسیس 10 آگوست 1793 (19 مرداد 1172)
نوع موزه موزه هنری و سایت تاریخی
تعداد آثار 35.000 اثر هنری و تاریخی
تعداد اشیاء 380.000 شی مختلف
تعداد بازدیدکنندگان حدود 9 میلیون نفر در سال 2023
مهم ترین ویژگی بزرگترین و پربازدیدترین موزه جهان

 

برای دیدن تاریخ باشکوه و گنجینه های باستانی ایران در موزه لوور پاریس با تور فرانسه از شیراز گروه مسافرتی گردشگران شیراز همراه شوید. در بخش هنرهای اسلامی، ایرانی «گاوهای بالدار غول‌پیکر با سرهای انسانی، قدرتمند و آرام» را می بینید که از دروازه های شهر و کاخ سارگون Sargon دوم در شیراز محافظت می کردند. حدود 60 تا از این گاوهای نر وجود داشت که در مدت 11 سال بین سال های 717 و 706 قبل از میلاد ساخته شدند، بسیار شگفت انگیز و خارق العاده و مایه افتخار هر ایرانی!

آشنایی با موزه لوور پاریس - موزه لوور پاریس - تور پاریس - تور اروپا

تاریخچه موزه لوور پاریس

موزه لوور یا به طور رسمیGrand Louvre   یکی از بزرگترین موزه های جهان، پربازدیدترین موزه هنر در جهان و یک بنای تاریخی محسوب می شود. این موزه به عنوان یک نقطه عطف مرکزی پاریس، در کرانه راست رود سن واقع شده است. در این موزه نزدیک به 35.000 شی از دوران پیش از تاریخ تا قرن 19 در فضایی به وسعت 60.600 متر مربع به نمایش گذاشته شده است.

این موزه در کاخ لوور (Palais du Louvre) قرار دارد و در اواخر قرن 12 و زمان سلطنت فلیپ دوم ساختمان آن به عنوان یک قلعه ساخته شد که بقایای این قلعه هنوز قابل مشاهده می باشد.

این موزه در 10 آگوست 1793 با نمایشگاهی از 537 نقاشی افتتاح شد که بیشتر آثار سلطنتی و اموال مصادره شده کلیسا بودند. وسعت این موزه در زمان ناپلئون افزایش یافت و به موزه ناپلئون تغییر نام داد. پس از شکست ناپلئون در واترلو، بسیاری از آثار ضبط شده توسط ارتش به صاحبان اصلی خود بازگردانده شد.

در طول امپراتوری دوم فرانسه در حدود 20.000 اثر تاریخی جدید به آن اضافه شد. ساختمان این موزه به عنوان تاریخچه ای عالی از 500 سال گذشته تاریخ فرانسه عمل می‌کند. این ساختمان نه تنها نمایشی از زندگی سیاسی فرانسه، بلکه احترامی است که به هنرهای مختلف داده شده است.

 

بخش های مختلف موزه لوور پاریس

هنگامی که قرون وسطی جای خود را به رنسانس و روشنگری داد، پادشاهان فرانسه علاقه بیشتری به هنر پیدا کردند و آثار متعددی از جمله مونالیزا را خریداری کردند. لویی چهاردهم، پس از نقل مکان به ورسای، موزه لوور را به عنوان دادگاهی منحصراً برای هنرمندان مورد علاقه خود باز کرد.

برخی از آثار هنری در این موزه چرخشی هستند یا از موزه‌های دیگر به عاریت گرفته شده‌اند. موزه لوور در آثار هنری زیبا که قدمت آنها به یونان باستان بازمی‌گردد، تخصص دارد. از سال 2008، این مجموعه دارای 8 بخش زیر است:

  • آثار باستانی مصر
  • آثار باستانی خاور نزدیک
  • آثار باستانی یونانی، اتروسکی و رومی
  • هنر اسلامی
  • مجسمه سازی
  • هنرهای تزئینی
  • نقاشی
  • چاپ و طراحی

آشنایی با موزه لوور پاریس - موزه لوور پاریس - تور پاریس - تور اروپا

حقایق جالب در مورد موزه لوور

موزه لوور بزرگترین موزه جهان و خانه یکی از چشمگیرترین مجموعه های هنری در تاریخ است. در واقع، این موزه بیش از 380.000 شیء و تقریباً 35.000 اثر هنری را به نمایش می گذارد! اگر این آمار غیرقابل باور به تنهایی شما را برای بازدید از لوور در تور اروپا از شیراز گروه مسافرتی گردشگران شیراز متقاعد نکرده است، شاید با خواندن حقایق جالب زیر متقاعد و راهی این سفر شوید:

 

موزه لوور و محتویات آن حداقل 45.5 میلیارد دلار ارزش دارد

به گفته مورخ فرانسوی پاتریس دو مونکن، “لوور، منهای محتویات آن، ارزش خیره کننده 10.5 میلیارد دلاری دارد” و آثار هنری و اشیاء آن “حداقل 35 میلیارد دلاری ارزش دارند.” برای اینکه درک بهتری از میزان ارزش موزه لوور و آثار هنری آن داشته باشید، فرض کنید سالانه در حدود 10 میلیون دلار ثروت داشته باشید، با این حساب حدود 4.550 سال طول می کشد تا بتوانید این موزه را خریداری کنید! و جای تعجب نیست که حفظ امنیت آن بسیار مهم است!

 

100 روز طول می کشد تا تمام آثار هنری موجود در لوور را ببینید

دیدن کل آثار هنری و تاریخی موزه لوور فقط در یک بازدید واقعاً غیرممکن است. در واقع، اگر بخواهید فقط برای هر اثر هنری 30 ثانیه وقت بگذارید، 100 روز طول می کشد تا همه آنها را ببینید! بدون احتساب زمان غذاخوردن، خوابیدن و یا حمام!

 

66 درصد از نقاشی های موزه لوور را هنرمندان فرانسوی خلق کرده اند

در حال حاضر نزدیک به 7.500 تابلو در 8 بخش موزه لوور آویزان است و بیش از 66 درصد این آثار هنری توسط مردم بومی فرانسه خلق شده اند. این همان چیزی است که فرانسوی‌ها به آن افتخار می‌کنند و حق هم دارند. برخی از معروف‌ترین نقاشی‌های فرانسوی که توسط هنرمندان این کشور طراحی و کشیده شده اند شامل قایق مدوسا، آزادی رهبری مردم و تاج‌گذاری ناپلئون می باشد.

آشنایی با موزه لوور پاریس - موزه لوور پاریس - تور پاریس - تور اروپا

لوور بزرگترین موزه روی زمین است

موزه لوور شامل بیش از 380.000 اثر هنری در 80.000 متر مربع است که آن را به بزرگترین موزه روی زمین تبدیل کرده است.

 

معروف ترین اثر در موزه لوور نقاشی مونالیزا است

دیدن مونالیزا اثر مشهور لئوناردو داوینچی که توسط یک دیوار شفاف محافظت می‌شود، برای بازدیدکنندگان موزه لوور یک کار ضروری است. مونالیزا یکی از شناخته شده ترین آثار هنری در جهان محسوب می شود.

آشنایی با موزه لوور پاریس - موزه لوور پاریس - تور پاریس - تور اروپا

  4000 اثر هنری در طول جنگ جهانی دوم از موزه خارج شد

نازی ها جنایت های زیادی انجام دادند و یکی از آن ها سرقت آثار هنری بود. پیش از اشغال پاریس توسط آلمان نازی، ژاک ژوژارد بیش از 4000 اثر هنری را از موزه لوور خارج کرد و آنها را در قلعه دره لوآر پنهان کرد. ژوژارد کاری بزرگ برای بشر و تاریخ جهان انجام داد. نازی ها در سال 1939 در حدود 3.825 اثر هنری را سوزاندند که از نظر آنها “ارزش کمی” داشت!

 

از لوور همیشه به عنوان موزه استفاده نمی شد

در سال 1190، لوور یک قلعه بزرگ بود که به جلوگیری از تهاجم دشمن از شمال کمک می کرد. در قرن شانزدهم به یک کاخ سلطنتی تبدیل شد. فرانسیس اول بخش های خاصی از قلعه قرون وسطایی آن را را با معماری کلاسیک باستان و رنسانس ایتالیایی جایگزین کرد. در نهایت در سال 1793، پس از انقلاب فرانسه، لوور به عنوان موزه افتتاح شد.

 

روزانه 15.000 نفر از لوور بازدید می کنند

بزرگی و وسعت زیاد موزه لوور در نگاه اول مشخص نیست. اما وقتی در سفر به پاریس از آن بازدید می کنید، تجربه خود را با 15.000 نفر دیگر به اشتراک خواهید گذاشت. در سال 2018، موزه لوور پذیرای 10.2 میلیون بازدید کننده بود که 3.5 میلیون بیشتر از بازدیدکنندگان موزه های واتیکان، دومین موزه بزرگ اروپا بود. 70% از این بازدیدکنندگان را گردشگران بین المللی تشکیل می‌دادند. در واقع موزه لوور از برترین جاهای دیدنی فرانسه، نه تنها بزرگ‌ترین، بلکه محبوب‌ترین موزه جهان نیز می باشد.

 

هرم شیشه ای اصلی حیاط موزه 21 متر ارتفاع دارد

در سفر به پاریس و بازدید از موزه لوور با هرم زیبا و نمادینی مواجه می شوید که بیشتر به عنوان ورودی اصلی موزه لوور استفاده می شود. این هرم زیبا و شیشه ای در واقع کاملاً مدرن است. در سال 1983 این موزه به یک ورودی جدید برای بازدیدکنندگانی نیاز داشت که روزبه روز به تعداد آن ها اضافه می شد. یک هنرمند چینی-آمریکایی I.M. Pei با طراحی یک هرم شیشه ای و فلزی 21 متری برنده این پروژه شد.

آشنایی با موزه لوور پاریس - موزه لوور پاریس - تور پاریس - تور اروپا

برخی فکر می کنند موزه لوور خانه اشباح است

با توجه به اینکه لوور بیش از 800 سال قدمت دارد، عجیب نیست که خانه ارواح و اشباح درگذشته باشد! در این موزه 3 روح مشهور اما بی‌آزار زندگی می‌کنند. اول، مومیایی بلفگور Belphegor است که گاهی اوقات سرگردان در سالن ها دیده می شود. در خارج از موزه، مردم گاهی زنی بی نام و نشان را می بینند که با لباس قرمز در باغ پرسه می زند. در نهایت، قصاب ” Jack the Skinner” وجود دارد که از طرف خانواده سلطنتی ساکن در این ساختمان مورد ظلم قرار گرفت!

 

وسعت گالری های لوور بیش از 15 هکتار است

اگر همه محتوای گالری های لوور را بردارید و آن ها را گسترش دهید، طول این موزه در حدود هشت مایل (حدود 13 کیلومتر) خواهد بود!

 

 ابوظبی اخیراً موزه لوور خود را ساخته است

در سال 2016، ابوظبی دومین موزه رسمی لوور در جهان را ساخت. این موزه لوور بزرگترین موزه هنری در شبه جزیره عربستان است که سالانه پذیرای حدود یک میلیون بازدید کننده می باشد. گرچه این تعداد بازدیدکننده در مقایسه با موزه لوور پاریس بسیار ناچیز است، اما در نوع خود در شبه جزیره عربستان بی نظیر است. ساخت موزه لوور ابوظبی بیش از 600 میلیون یورو برای این کشور هزینه داشت!

 

ناپلئون زمانی که به قدرت رسید نام موزه لوور را تغییر داد

ناپلئون بناپارت در طول سلطنت خود، به طور موقت نام این موزه را به موزه ناپلئون تغییر داد. ارتش ناپلئون نیز به پر کردن این موزه با غنایم هنری جنگی از سراسر قاره اروپا کمک کرد. پس از سقوط ناپلئون در سال 1814، بیش از 5.000 اثر هنری به صاحبان واقعی خود بازگردانده شد، اگرچه همه آن ها به مقصد خود نرسیدند!

 

موزه لوور، بزرگترین مجموعه آثار باستانی ایران

موزه لوور در شهر پاریس، یکی از معتبرترین موزه های جهان با تعداد بسیار زیادی از آثار تمدن های کهن جهان است. از بخش های مهم این موزه  «تالار ایرانیان» محل نگهداری آثار باستانی ایران را می توان نام برد که در آن شاهکارهای هنری ارزشمندی از ایران به چشم می خورد.

شاید اولین چیزی که در تور اروپا از شیراز و پس از بازدید از این سالن شما را شگفت زده و حتی ناراحت می کند، تعداد بالای آثار تاریخی ایرانی است. این موزه حدود 2.500 اثر ملی ایران را در خود جای داده است. در این سالن از دیدن آثار تاریخی و کهن ایرانی و هنر و فرهنگ غنی ایران احساس غرور و افتخار خواهید کرد!

با تور اروپا از شیراز و بازدید از این موزه در میان سنگ های باستانی ایرانی قدم بزنید و مسحور زیبایی و شکوه آن ها شوید، در حالی که هر دو حس قوی شادی و غم در چهره شما موج می زند! از دیدن این آثار باستانی و زیبا در مکانی حفاظت شده در پربازدیدترین موزه جهان خوشحال می شوید و از نبود این گنجینه های باستانی در خانه و وطن خود ناراحت!

با این حال، به این فکر می کنید که اگر این آثار تاریخی شگرف، مجسمه ها و بناهای باستانی هنوز در ایران بودند، سرنوشت آن ها چه می‌شد. آیا همان سرنوشتی را داشتند که مجسمه های 2000 ساله بامیان؟ این مجسمه ها در سال 2001 با اتهام “بت های گذشتگان” توسط طالبان ویران شدند!

 

آثار تاریخی ایرانی در موزه لوور پاریس کدام اند؟

بخش هنرهای اسلامی در 10 سالن آثار مختلف دوران اسلامی کشورهای مختلف را به نمایش گذاشته است. در این بخش بیش از 5.000 اثر هنری و باستانی به نمایش درآمده که آثار هنر اسلامی ایران در آن نقش مهمی دارد، چرا که بیش از نیمی از این آثار به ایران اختصاص دارد.

آثار هنری موجود در موزه لوور از کاخ سلطنتی شوش متعلق به هخامنشیان می باشد، امپراتوری ایران که توسط کوروش کبیر (متوفی 530 ق.م) تأسیس شد. داریوش بزرگ یکی از اقامتگاه های خود را در شوش ساخت، جایی که آثار تاریخی آن در این موزه وجود دارد.

علاوه بر این، آثار هنری دوران امپراتوری ساسانی و آثار تاریخی از منطقه بیشاپور (نزدیک کازرون امروزی) و دیگر نقاط ایران در این موزه به نمایش گذاشته شده است. و در آخر نمونه هایی از هنر ایرانی-اسلامی مربوط به حمله اعراب به ایران در سال 651 میلادی را خواهید دید.

جالب است که بیشتر آثار ایرانی موجود در موزه لوور در زمان ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و در زمان قاجار از کشور ایران خارج شده اند. برخی از آثار ایرانی موجود در موزه لوور عبارت است از:

آشنایی با موزه لوور پاریس - موزه لوور پاریس - تور پاریس - تور اروپا

یک ستون آهکی Louvre_mueum_art

یک ستون آهکی که بالای آن با دو گاو نر زانو زده تزئین شده است. زمانی 36 ستون از این ستون‌ها پشت بام سالن تماشاگران کاخ داریوش در شوش را تشکیل می دادند.

 

هنر_پرشین Persian_art، مجسمه ملکه ناپیراسو  Napirasu

مجسمه ملکه ناپیراسو  Napirasu، همسر پادشاه اونتاش-ناپیریشا Untash-Napirisha یکی از بقایای تمدن ایلامی است که در شوش یافت شد. مجسمه ملکه ناپیراسو متعلق به 1300 تا 1340 قبل از میلاد است. قد این مجسمه برنزی ایستاده 3.300 ساله 129 سانتی متر و وزن آن 1750 کیلوگرم می باشد.

این اثر نقش ملکه ناپیراسو، همسر اونتاش گال، پادشاه بزرگ ایلام را به تصویر می کشد. بدن ملکه در اندازه طبیعی ساخته شده، اما سر و بازوی چپ آن آسیب دیده است. مقدار فلز به کار رفته در این اثر 1.750 کیلوگرم است که نشان دهنده ثروت و رونق اقتصادی در دوران پادشاهی ایلام میانه می باشد.

 

صفحاتی از کتاب های خطی قدیمی Pages from old manuscript books

در موزه لوور صفحات زیادی از کتاب های باستانی از جمله شاهنامه، مخزن الاسرار و خمسه وجود دارد. شاهنامه فردوسی و مخزن الاسرار و خمسه نظامی در نسخه‌های خطی اصلی هستند که در آن ها نقاشی‌های شاهان معروف ساسانی مانند خسرو انوشیروان و شاهان افسانه‌ای مانند فرامرز و سالومون به زیبایی خودنمایی می کنند.

 

لوح سنگی پیروزی نارام سین Stone tablet of Naramsin’s victory

لوح سنگی 4.200 ساله از پیروزی نارام سین، نوه سارگون اکد  Sargon of Akkad اثر دیگری است که توسط ژان ژاک دو مورگان فرانسوی در ایران کشف شده است. این لوح نرام سین را با قامتی بلند و کلاه خود شاخدار (به نشانه مقام الهی) نشان می دهد. همچنین در بالا و سمت چپ ستون تیر و کمان در دست او وجود دارد. او به خدای خورشید، شماش Shamash که او را برگزید و در پیروزی او را یاری کرد، ادای احترام می کند.

 

پرتره فتحعلی شاه Portrait of Fath Ali Shah

پرتره فتحعلی شاه، دومین پادشاه سلسله قاجار، یکی دیگر از شاهکارهای موزه لوور است. مهرعلی، نقاش عصر قاجار، آن را در اوایل قرن نوزدهم میلادی کشید و از تکنیک رنگ روغن روی بوم استفاده کرد. این پرتره 240.7 سانتی متر طول و 145 سانتی متر عرض دارد.

 

شاهکارهای هخامنشی کاخ آپادانا The Achaemenid masterpieces of Apadana palace

در سفر به فرانسه و بازدید از موزه لوور از تالار بزرگی دیدن خواهید کرد که در آن اکتشافات زیادی از تمدن هخامنشی وجود دارد. این آثار در کاخ آپادانا در شوش پیدا شده است. داریوش کبیر کاخ آپادانا را به عنوان کاخ زمستانی خود در سال 488 قبل از میلاد بنیان نهاد.

از مهم‌ترین آثار هخامنشی موجود در موزه لوور می‌توان به تابلوی آجری پلی‌کروم از سرامیک سیلیسی با لعاب به ارتفاع 475 سانتی‌متر و عرض 375 سانتی‌متر، یک دستبند طلا با تزئینات سر شیر حاوی فیروزه‌ منبت‌کاری‌شده و یک ستون سنگی با سرهای گاو نر اشاره کرد.

 

فرش شیراز shiraz carpet

فرش شیراز، بافته شده از پشم و ابریشم، متعلق به قرن دهم میلادی و بافته شده در شیراز از دیگر آثار تمدن کهن ایرانی در موزه لوور پاریس است که در سفر به پاریس خواهید دید. این فرش دارای زمینه آبی است که با رنگ صورتی تزئین شده و حاشیه قرمز دارد. طول این فرش 620 و عرض آن 455 سانتی متر است.

جام طلای مارلیک Marlik Gold Cup

یکی از ارزشمندترین آثار ایران در موزه لوور جام طلای مارلیک است. این جام که در حوالی رودبار استان گیلان کشف شده متعلق به قرن دوازدهم تا چهاردهم قبل از میلاد است. طول این جام 11 سانتی متر و عرض آن نیز 11 سانتی متر می باشد.

کشف این جام‌های طلایی بی‌نظیر، باستان‌شناسان را به این نتیجه رساند که در هزاره اول پیش از میلاد، بزرگانی با فرهنگ و هنر غنی در این مناطق (گیلان و مازندران) زندگی می‌کردند.

جام مارلیک از الکتوم (آلیاژی از طلا و نقره) با تزئینات حکاکی شده، ریشه در اساطیر ایران باستان دارد. در این تزیینات اژدهای دو سر را می بینید که غزالی را با آرواره های خود می خورد.

 

بهترین تورهای فرانسه از شیراز با گردشگران شیراز

موزه لوور بزرگ‌ترین موزه هنری روی زمین و گوهری ارزشمند در پاریس است، به همین دلیل بازدید از این موزه شگفت انگیز در فهرست مکان های دیدنی همه تورهای فرانسه قرار دارد. برای سفر به پاریس و بازدید از این موزه این فرصت خارق العاده را از دست ندهید! برای گشت و گذار در مشهورترین آثار هنری در موزه لوور به تورهای اروپا از شیراز گروه مسافرتی گردشگران شیراز ملحق شوید.

 

بهترین زمان برای بازدید از موزه لوور با تورهای فرانسه

موزه لوور در پاریس از شناخته شده ترین جذابیت دیدنی این شهر و یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان محسوب می شود. چیزهای زیادی برای دیدن در موزه لوور وجود دارد، از جمله انبوه جمعیت گردشگران! از آنجایی که این موزه بسیار شلوغ است، اطلاع از بهترین زمان برای بازدید از لوور در سفر به فرانسه اهمیت زیادی دارد.

بهترین ماه برای بازدید از جاهای دیدنی فرانسه و در راس همه آن ها موزه لوور بین ماه های نوامبر (از اواسط آبان تا اواسط آذر) تا فوریه (اواسط بهمن تا اواسط اسفند) است. ذکر این نکته ضروری است که گروه مسافرتی گردشگران شیراز تورهای فرانسه از شیراز را در بهترین زمان برای سفری لذت بخش و ماندگار و با ارائه خدمات عالی تور ارائه می دهند.

موزه لوور در حال حاضر روزهای دوشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه، شنبه و یکشنبه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر باز و سه شنبه ها تعطیل است. جمعه ها، موزه لوور تا ساعت 9:45 شب باز است.

آشنایی با موزه لوور پاریس - موزه لوور پاریس - تور پاریس - تور اروپا

سوالات متداول

  1. موزه لوور چه ویژگی خاصی دارد؟

بزرگترین موزه در جهان است و سالانه میلیون‌ها گردشگر به این موزه می‌آیند و بسیاری به دنبال دیدن نقاشی مونالیزا هستند.

  1. چرا موزه لوور بهترین موزه است؟

چون آثاری از تمدن های باستانی، قرون وسطی، رنسانس و تا قرن 19 را در بر می گیرد.

  1. چرا موزه لوور برای فرهنگ فرانسه مهم است؟

لوور که در اصل یک قلعه دفاعی و بعدها یکی از اقامتگاه‌های اصلی پادشاهان فرانسه بود در سال 1793 به موزه تبدیل شد و در بیش از 73.000 متر مربع هنرهای غربی از قرون وسطی تا 1848 و همچنین تمدن های باستانی را به نمایش می گذارد.

اشتراک گذاری :

Picture of گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوع تور را انتخاب کنید
شعبه شیرازمال: 07191009291

بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲- مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم - واحد ۲۰۴

شعبه رودکی: 07191009293

بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران