گردشگران شیراز لوگو
شمال بهشت گمشده ایران - تور شمال - گردشگران شیراز

تورهای ویژه

مشاوره و رزرو تور

071-91009291

شیرازمال

071-91009293

رودکی

هم‌اکنون پاسخگوی شما هستیم

شمال ایران، بهشت گمشده: سفری رویایی به سرزمین جنگل و دریا

سرفصل های مقاله

ما ایرانی‌ها همیشه منتظریم تا چند روز تعطیلی در تقویم ببینیم یا اینکه آخر هفته‌های کسل‌کننده را با دو روز مرخصی سر هم کنیم و سریع چمدان سفر به شمال با دوستان یا خانواده را ببندیم. شمال ایران بخشی از آن خطه از کشورمان است که نه تنها آب‌وهوا و مناظر طبیعی بهشتی، بلکه مردمانی دوست‌داشتنی و مهربان نیز دارد و همین موضوع کافیست تا سفر به شمال در برنامه سالانه یا حداقل دو سال یکبار هر ایرانی، قرار بگیرد.

تور شمال - گردشگران شیراز

سوال اصلی این است که “بهترین زمان سفر به شمال چه زمانی است؟” جواب ما به این سوال این است که انتخاب بهترین زمان برای سفر به شمال فقط به اولویت‌های شما بستگی دارد. به موارد زیر دقت کنید:

  • بهترین زمان سفر به شمال از لحاظ شرایط آب‌وهوایی: فصل بهار و پاییز

آب‌وهوای خطه شمال بسیار مرطوب است. گرما و رطوبت زیاد در فصل تابستان شما را به شدت اذیت می‌کند و زمستان‌ها هم هوا سرد و بسیار بارانی است.

  • خلوت‌ترین زمان برای سفر به شمال: اوایل هفته، بعد از تعطیلات نوروز و اواخر پاییز

سفر به شمال در بازه‌های زمانی شلوغ و پرگردشگر واقعاً نیمی از لذت سفر را برایتان حذف می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید تا از مناطق دیدنی و بکر شمال نهایت لذت را ببرید، اواخر فروردین و پاییز یا اوایل هفته گزینه بهتری هستند.

  • بهترین زمان برای رزرو ارزان‌ترین تور شمال: اواسط اردیبهشت ماه، اواسط مهر تا آبان، روزهای غیرتعطیل

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال رزرو تور ارزان شمال با قیمت‌های اقتصادی هستید، یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه در اصل سفر به شمال در زمان‌های لو سیزن (Low Season) یا کم‌گردشگر است.

  • بهترین زمان برای سفر به شمال و آب‌تنی در دریا: خرداد، اوایل تیر و شهریور

اگر می‌خواهید تا در زمان سفرتان به شمال از تفریحات دریایی و پلاژهای تفریحی در ساحل لذت ببرید، باید حواستان حسابی به زمان سفر باشد. باید زمانی به شمال سفر کنید که احتمال بارندگی و دریای مواج وجود نداشته باشد.

بهترین زمان سفر به شمال - تور شمال - گردشگران شیراز

بهترین مکان‌های دیدنی در سفری رویایی به سرزمین جنگل و دریا 

به شما قول می‌دهم که وقتی از اقامتگاه خود بیرون می‌آیید و روی صندلی در تراس رو به جنگل می‌نشینید، فقط کافیست تا لحظاتی چشمانتان را ببندید، هوای تازه و دلپذیر صبحگاهی را استشمام کنید و صدای آواز پرندگان را از دوردست بشنوید… دیگر برگشت به شهرتان و ترک شمال برای شما امکان‌پذیر نیست.

بهترین جنگل‌های شمال برای تفریح کدام هستند؟   

زمانی که به سفر شمال فکر می‌کنیم، فقط تصویر جنگل‌های سرسبز در کنار صدای امواج دریا و پرندگان در ذهنمان نقش می‌بندد. سفر به شمال بدون گذراندن حداقل یک نیم‌روز در یکی از جنگل‌های سرسبز و زیبای شمال و میل کردن یک جوجه کباب خوشمزه که روی منقل کبابی شده است واقعاً صفایی ندارد.

لیست بهترین جنگل‌های شمال که باید حتماً از آن‌ها دیدن کنید عبارتند از:

  • پارک جنگلی سیسنگان در مازندران

این پارک جنگلی زیبا در امتداد خط ساحلی در شهرستان نوشهر قرار دارد و از قسمت شمال و جنوب با دریای مازندران و کوهستان‌های سرسبز البرز پیوند می‌خورد. حال تصور کنید چه زیبایی ناتمامی در این پارک بهشتی وجود دارد! این پارک بیش از 600 هکتار است و گونه‌های گیاهی خاص و گونه‌های جانوری مانند شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای و گراز در این پارک جنگلی زندگی می‌کنند.

در بخش‌های مختلفی از این پارک تمام امکانات تفریحی و گردشگری برای مسافران ساخته شده است و در نهایت هنگام ناهار خوردن شاید با یک خرس کوچک قهوه‌ای هم‌سفره شوید!

جاذبه های گردشگری شمال ایران - تور شمال - گردشگران شیراز

  • پارک جنگلی کشپل در مازندران

یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر و ویژگی خاص این پارک در اصل قرارگیری چندین چشمه آب‌گرم در اطراف آن است. مساحت این پارک جنگلی بیش از 21 هکتار است و انواع گونه‌های گیاهی زیبا و جذاب مانند توسکا، لرگ، بلوط، افرا و ممرز در این پارک جذاب وجود دارد. در این جنگل بزرگ و جذاب هم انواع امکانات گردشگری مانند آلاچیق، زمین بازی کودکان، مغازه و رستوران قرار دارد.

در ادامه به معرفی سایر جنگل‌ها و محل قرارگیری آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • جنگل دالخانی در استان مازندران، جاده رامسر به تنکابن
  • جنگل الیمستان در استان مازندران، جاده هزار
  • پارک جنگلی صفارود، جاده جواهرده
  • جنگل لفور در استان مازندران، شهرستان سوادکوه
  • جنگل گیسوم در استان گیلان، جنوب شهرستان تالش
  • جنگل نقله‌بر در استان گیلان، رودبار
  • پارک جنگلی سراوان در استان گیلان
  • جنگل ساهکل در استان گیلان، جاده سیاهکل
  • پارک جنگلی النگدره در استان گلستان، جاده جنگلی ناهارخوران
  • پارک جنگلی جهان‌نما در استان گلستان، شهرستان کردکوی

پس از اینکه تفریحاتتان در جنگل و تماشای زیبایی‌ها و تجربه آرامش بی‌پایان در طبیعت تمام شد، حالا باید به فکر تفریح در یک ساحل دنج و عالی در کنار امواج دریا و صدای پرندگان دریایی باشید.

تفریحات شمال ایران - تور شمال - گردشگران شیراز

بهترین سواحل شمال برای تفریح کدام هستند؟        

طبیعت آرامش‌بخش است. زمانی که در طبیعت و در کنار درختان، امواج دریا و پرندگان قرار داریم، گویی دیگر هیچ دغدغه‌ای در دنیا وجود ندارد. پس این آرامش را از خود دریغ نکنید و در سفرتان به شمال از یکی از بهترین سواحل شمال که در ادامه به آن‌ها اشاره کردیم حتماً دیدن کنید.

  • ساحل محمود آباد در مازندران

یکی از زیباترین و خاص‌ترین ساحل‌ها در شهر محمود آباد با تمام تجهیزات تفریحی و گردشگری کامل قرار دارد. امتداد این ساحل زیبا در محمود آباد به باریک‌ترین حالت خود می‌رسد و تلفیق زیبایی از دریا و طبیعت را مشاهده می‌کنید.

  • ساحل نمک آبرود در جاده چالوس

یکی از بهترین و پرطرفدارترین سواحل شمال که دارای تمامی امکانات تفریحی و گردشگری است. در این ساحل بسیار شگفت‌انگیز و زیبا می‌توانید انواع تفریحات دریایی مانند ماهیگیری، شنا، قایق‌ سواری و شاتل را تجربه کنید.

  • ساحل گیسوم در تالش

ساحل گیسوم یکی از بهترین و زیباترین سواحل شمال در استان گیلان است که دقیقاً مانند یک مرز زیبا بین دریا و جنگل سرسبز عمل می‌کند. در این ساحل زیبا انواع امکانات تفریحی و گردشگری قرار دارد که اقامت شما را بسیار دلچسب می‌کند.

  • ساحل فرح آباد در ساری

در اینجا تاریخ و گردشگری با یکدیگر تلفیق می‌شود و زمانی که در ساحل فرح آباد قدم می‌زنید، به دوره قاجار و پهلوی برمی‌گردید. زیرا این ساحل در آن دوران به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری کشور به حساب می‌آمده است.

  • ساحل چمخاله گیلان

یکی از زیباترین و جذاب‌ترین ساحل‌ای ماسه‌ای ایران که به عنوان دومین قطب گردشگری و توریست استان گیلان نیز به حساب می‌آید. شما با آرامش می‌توانید در این ساحل قدم بزنید و از صدای امواج دریا لذت ببرید، زیرا این ساحل یکی از امن‌ترین و مجهزترین سواحل تفریحی در کشور است.

  • ساحل صدف در آستارا

اگر به دنبال یک ساحل بکر و تمیز در خطه شمال کشور هستید، باید حتماً از ساحل صدف در آستارا دیدن کنید. صدف‌های ریز و درشت در ساحل و صدای موج دریا زیبایی بی‌نهایتی را برای مسافران به همراه دارد. برای اینکه این ساحل جذاب را راحت‌تر پیدا کنید، باید بدانید که این ساحل نام‌های دیگری مانند ساحل لوندویل، سیبلی و داداش آباد دارد.

  • ساحل خلج در رامسر

ساحل خلج یکی دیگر از سواحل زیبا و بکر شمال ایران در استان مازندران است. انواع امکانات تفریحی و گردشگری نیز در این ساحل زیبا برای مسافران فراهم است.

علاوه بر سواحلی که در بالا ذکر شد، ساحل‌های بسیار دیگری نیز در خطه شمال کشورمان قرار دارد که نام‌ها آن‌ها را برایتان آورده‌ایم.

  • ساحل بندر کیاشهر
  • ساحل بندر انزلی
  • ساحل چابکسر
  • ساحل متل قو
  • ساحل سی سنگان
  • ساحل نور
  • ساحل چپکرود
  • ساحل رادیو دریا چالوس

قبل از هر چیز باید برنامه‌ریزی سفرتان را کاملاً مشخص کنید. سفر شما چند روزه است و در این بازه زمانی به کدام شهرها سفر می‌کنید؟ لیست مکان‌های دیدنی، جنگل‌ها و سواحل هر شهر را با دقت بررسی کنید و قبل از حرکت برنامه کاملی برای خود بچینید تا در طول سفر سردرگم نشوید.

البته فراموش نکنید که علاوه بر سفر به شمال با ماشین شخصی، به راحتی می‌توانید ارزانترین تور شمال را از گردشگران شیراز رزرو کنید و دغدغه‌های برنامه‌ریزی برای سفر به شمال را به دست متخصصین بسپارید. مطمئن باشید که از انتخابتان پشیمان نمی‌شوید!

 

برای سفر به شمال کجا بریم؟

بهترین شهرهای شمالی برای تجربه یک سفر خاطره‌انگیز کدام هستند؟ در سفر به شمال از کدام جاذبه‌های توریستی و گردشگری تفریح کنیم؟ و هزاران سوال مشابه دیگر که شاید انتخاب را برای شما دشوار کند. ظاهراً برای انتخاب بهترین مکان‌های تفریحی و گردشگری به یک راهنمای سفر به شمال احتیاج دارید. در ادامه ما کار را برایتان راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کنیم. فقط کافیست تا مکان مورد علاقه خود را از لیست زیر انتخاب کنید.

باداب سورت - تور شمال - گردشگران شیراز

  • باداب سورت  

باداب سورت یکی از کم‌نظیرترین و عجیب‌ترین مکان‌های گردشگری در ایران و جهان است که از ترکیب آب دو چشمه با مشخصات کاملاً مجزا و متفاوت تشکیل شده است. آب یکی از چشمه‌ها بسیار شور است و حتی در زمستان یخ نمی‌زند. آب این چشمه برای درمان انواع بیماری مانند روماتیسم و سردردهای میگرنی بسیار مفید است.

آب چشمه دیگر که کم‎‌حجم‌تر است دارای اکسید آهن است و به همین دلیل به رنگ نارنجی و قرمز دیده می‌شود. جریان آب به راحتی انواع اکسیدهای آن موجود در سنگ‌ها را به سطح زمین می‌آورد و حوضچه‌هایی پلکانی با طرح‌های بسیار زیبا پدید می‌آورد.

  • موزه میراث روستایی گیلان 

یک موزه عادی و خسته‌کننده؟ اصلاً و ابداً! این موزه با تصورات شما از موزه‌های عادی متفاوت است. این موزه در فضای باز جنگل‌های گیلان قرار دارد و شما در میان درختان و رودخانه قدم می‌زنید و از خانه‌های سنتی گیلان با یک دنیا فرهنگ و اصالت دیدن می‌کنید. جشن‌های مختلفی مانند جشن یلدا و عروس باران هر ساله در این موزه با شکوه و زیبایی باورنکردنی برگزار می‌شود.

  • روستای تاریخی ماسوله 

معماری بی‌نظیر خانه‌های روستایی در روستای ماسوله قطعاً شما را به دنیای افسانه‌ها و شگفتی‌ها می‌برد. خانه‌های پلکانی که حیاط هر کدام از آن‌ها در اصل سقف یک خانه دیگر به حساب می‌آید. این روستای زیبا که در دل کوه ساخته شده است، چشم‌اندازی باورنکردنی به جنگل و رودخانه‌ای خروشان دارد. در سفرتان به شمال حتماً از این روستای بی‌نظیر دیدن کنید.

 

سوغاتی شمال چیست؟

شمال به قدری زیبا و دوست‌داشتنی است و سفر به شمال به اندازه‌ای هیجان‌انگیز و لذتبخش که تمام اطرافیان از شما توقع دارند تا حداقل یک سوغاتی خوشمزه و عالی برای آن‌ها بیاورید. شما هم عزیزانتان را ناامید نکنید و یک سوغاتی خوشمزه از میان این لیست بی‌نظیر برای آن‌ها انتخاب کنید.

  • کلوچه شمالی: کلوچه لاهیجان، لنگرود و فومن از بهترین کلوچه‌های شمال هستند.
  • پشت زیک: سوهان کنجدی و یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های مازندران
  • نان کماج: قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین نان سنتی مازندران و شمال مناسب عید نوروز
  • پنیر سیاهمزگی: یک پنیر خوشمزه زردرنگ و پرچرب تهیه‌شده از شیر تازه گوسفند
  • انواع لواشک و ترشی: بهترین و لذیذترین سوغاتی از شمال کشور
  • دلار: یک چاشنی خوشمزه با طعم شور باورنکردنی تهیه‌شده از انواع سبزیجات شمالی

سفر به شمال با ماشین شخصی یا یک تور گردشگری شمال همه‌چیز تمام؟    

حقیقت ماجرا این است که فرقی نمی‌کند با ماشین شخصی یا تور و اتوبوس کاروانی! فقط باید حداقل یکبار هم که شده به شمال سفر کنید و با کوله‌باری از خاطرات خوش و لبخند به شهر خود برگردید. بسیاری از افراد سفر به شمال با ماشین شخصی را ترجیح می‌دهند. این گزینه برای افرادی که به صورت خانوادگی و دسته‌جمعی سفر می‌کنند در اصل گزینه بسیار خوبی است. همچنین هزینه‌های سفر را تا حد معقولی کاهش می‌دهد.

اما برخی دیگر به فکر راحتی و آرامش خود در طول سفر هستند و ترجیح می‌دهند تا ارزانترین تور شمال را از مجموعه گردشگران شیراز رزرو کرده و از سفر خود نهایت لذت را ببرند. در هر صورت ما سفر به شمال را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

حتماً بعد از سفر بی‌نظیر و لذت‌بخشتان از شمال برای ما در قسمت کامنت‌ها از خاطرات شیرینتان در طول سفر تعریف کنید.

اشتراک گذاری :

Picture of گروه تحریریه گردشگران شیراز

گروه تحریریه گردشگران شیراز

تورهای ویژه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانه
جستجو
اعلان ها

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

اطلاعات تماس

شعبه شیرازمال: بلوار ستارخان-نبش کوچه ۲۲-مجتمع شـیـرازمـــــــــال- طبـــقه دوم – واحد ۲۰۴ 07191009291 شعبه رودکی: بلوار زند-خیابان رودکی-نبش ایزدی-ساختمان گردشگران 07191009293 info@gardeshgaranshiraz.com

ظرفیت محدود (6 نفر)

تایلند از شیراز با پرواز سلام ایر

رفت: پوکت  ✈️ برگشت: بانکوک

تاریخ: ۲۹ مرداد و ۲ شهریور